Show simple item record

dc.contributor.authorNaverfeldt, Victoria
dc.contributor.authorOlovsson, Magnus
dc.date.accessioned2018-07-04T13:57:35Z
dc.date.available2018-07-04T13:57:35Z
dc.date.issued2018-07-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57026
dc.descriptionThis case study has studied the implementation of a new learning management system (LMS) in a Swedish Secondary High school. The purpose has been to examine how teacher at this school have perceived how the implementation process has been done. Further the purpose was to study how and by whom the decision to change LMS was taken. The research questions were: • How much has the new LMS been used and for what purposes? • Which factors have influenced the usage of the new LMS? • Which factors of success can be found making teachers to use the LMS? • Which factors of hindrance can be found in the implementation process? • Has the digital teacher work changed due to the implementation? • Is it possible to find support for applying the chosen models of implementation? The study was partly a longitudinal case study overlooking one year of preparation and implementation. Two theories have been used in the analysis of the result, namely the Technology Acceptance Model (TAM) and the theory of Diffusion and Social capital. Through statistical analysis and interpretation of interviews we conclude that previous usage of an LMS has affected the implementation. Partly due to previous knowledge, partly in the conclusion that the way of working not has changed significantly. Main source of knowledge on the new LMS is trial and error but is supplemented by present ICT-pedagogues and colleagues. Factors of success that the respondents think have been crucial are clarity from the school management and the fact that no alternatives were given. The conclusions are that a implementation is a drawn out process which should be pursued continuously and on a level close to the end-users, but also completed with distinct guidance from a school management. When an organization changes system at the same time, this can facilitate an implementation by all staff is on the same level and can help each other to embrace the novelty.sv
dc.description.abstractFallstudien har undersökt implementeringen av en ny lärplattform på en svensk gymnasieskola och syftet har varit att undersöka hur lärare vid en specifik gymnasieskola uppfattat hur implementeringen av en ny lärplattform gått till. Vidare har syftet varit att undersöka hur och av vilka beslutet fattades samt hur implementeringen utformades. Forskningsfrågorna var: • I vilken utsträckning används den nya lärplattformen och till vad? • Vilka faktorer har påverkat användningen av lärplattformen? • Vilka framgångsfaktorer i implementeringen kan identifieras, som gör att lärarna använder och arbetar i lärplattformen? • Vilka var de hindrande faktorerna i implementeringsprocessen? • Har lärarnas digitala arbetssätt ändrats på grund av implementeringen? • Kan vi finna stöd för att de valda implementeringsmodellerna är applicerbara i det aktuella fallet? Undersökningen kan ses som en longitudinell fallstudie då den följt ett års förberedelser och implementering. De teorier som använts vid analysen av resultatet är TAM-modellen (Technology Acceptance Model) samt begreppen diffusion och socialt kapital. Genom statistisk analys och tolkning av intervjuerna har vi kommit fram till att tidigare användning av lärplattformar har haft en effekt på implementeringen. Dels i form av förkunskaper, dels i form av att arbetssättet inte förändrats i och med det nya verktyget. Eget prövande anses vara viktigaste källan till kunskaper om lärplattformen, men kompletteras av närvarande IT-pedagoger och kollegor. De framgångsfaktorer som respondenterna ansåg ha varit avgörande var en tydlighet från skolans ledning samt det faktum att inga alternativ gavs. Slutsatserna som dragits är att en implementering är en utdragen process som bör drivas kontinuerligt och på en nivå som ligger nära användarna, men också kompletteras med tydlig styrning från exempelvis en skolledning. Om en hel organisation byter system samtidigt kan detta också underlätta implementeringen genom att alla är på samma nivå och kan hjälpas åt att ta till sig det nya.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2018:020sv
dc.subjectimplementeringsv
dc.subjectlärplattformsv
dc.subjectskolasv
dc.subjectläraresv
dc.subjectIT-acceptanssv
dc.subjectfallstudiesv
dc.subjectTAMsv
dc.titleIMPLEMENTERING AV EN LÄRPLATTFORM EN FALLSTUDIEsv
dc.title.alternativeImplementation of a learning management system A case studysv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record