Visa enkel post

dc.contributor.authorRoy, Andrea
dc.contributor.authorBjörklund, Martin
dc.date.accessioned2006-06-28T08:10:12Z
dc.date.available2006-06-28T08:10:12Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/551
dc.description.abstractSammanfattning Arbetets art: Examensarbete 10 poäng inom nya lärarprogrammet Titel: IKT – Va, vad är det? – IKT som ett verktyg i skolan Antal sidor: 39 sidor Författare: Martin Björklund och Andrea Roy Handledare: Maj Asplund-Carlsson Examinator: Staffan Thorson Rapportnummer: VT06-1080-005 Idén till vårt arbete fick vi under vår kurs i Svenska för lärare för tidigare åldrar. I kursen läste vi om barns språkutveckling, vilket vi kände var något som intresserade oss. Efter att ha tagit del av olika inlärningsstilar, med och utan datorer kände vi att datorn är något som pedagogerna ute på skolorna måste använda sig mer av. Vi ville se hur det såg ut på skolorna. Martin har sedan tidigare läst kurser i ämnet IKT vilket gjorde att det föll naturligt att det var datorn i undervisningen som vi ville skriva om. Syftet med vårt arbete har varit att undersöka hur det ser ut med IKT på sex skolor runt Göteborg. Syftet har även varit att försöka ta reda på hur det såg ut med sex olika pedagogers IKT-kunskaper. För att få svar på våra frågor har vi tagit del av en hel del litteratur och artiklar. Vi har varit ute på sex olika skolor och gjort observationer, och genomfört lärarintervjuer med sex stycken pedagoger. Att arbeta med det här ämnet har varit otroligt inspirerande och stimulerande. Det är ett ämne som vi känner är mycket aktuellt, inte minst med tanke på hur dagens samhälle är utformat. Vi hoppas och tror att det kommer ske en stor förändring inom en relativt snar framtid. Det allra bästa vore om lärarstudenterna fick en grundutbildning inom detta område i sin utbildning. Det skulle ge studenterna en viss kunskap och kanske mod att våga tänja på gränserna i sin undervisning. Allt handlar om att ta del av ny kunskap och att våga omsätta det i verkligheten. Man måste våga prova på nya saker för att utvecklas. Det finns många studier som tar upp hur viktigt det är att använda sig av datorn och andra medier i skolan. Dessa studier visar också att användandet av datorn stimulerar barns inlärning. Men om datorn i skolan är ett bra hjälpmedel kommer det sannolikt alltid att råda delade meningar om. Vi önskar att pedagogerna ute på skolorna ska våga ta till sig IKT som ett hjälpmedel. Man kan använda datorn som ett komplement i sin traditionella undervisning eller rent av bara använda datorn. Med hjälp av datorn kan man åstadkomma mycket som kan hjälpa våra barn i deras inlärning, att det vore dumt att inte våga använda den, anser vi. Nyckelord: IKT (Information- och kommunikationsteknik), resurser, kompetens och lärande.eng
dc.format.extent276252 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 1080-05eng
dc.subjectlärandeeng
dc.subjectIKTeng
dc.subjectresursereng
dc.subjectkompetenseng
dc.titleIKT – Va, vad är det? – IKT som ett verktyg i skolaneng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post