Ziega Ett verktyg för rollspel i virtual reality
Abstract
Virtual reality har funnits under en längre tid, men det har nyligen slagit igenom
stort. Mer lättillgängliga VR-system har ökat användningen av VR, inte minst inom
dataspelsindustrin, men det har ännu inte gjorts någon större mängd forskning inom
hur speldesign påverkas av VR.
I detta projekt utforskas möjligheter att förbättra bordsrollspel genom VR. För att
göra detta studeras nuvarande idéer om interaktion och design inom ämnet och en
prototyp utvecklas. Genom att implementera olika funktionalitet i prototypen kan
dessa undersökas inom ramarna för VR och huruvida VR kan berika spelupplevelsen
kan utforskas. Dessa funktionaliteter beskrivs och diskuteras i rapporten, men alla
implementerades inte i prototypen på grund av begränsningar i projektet.
Under arbetet identifierades några aspekter där det är troligt att VR kan förbättra
eller tillföra nya element till rollspel. Men då det inte utfördes några utförliga
användartester kan inga definitiva slutsatser dras. Dessa aspekter är endast några
av de möjligheter inom VR och det finns definitivt områden som kan utforskas
ytterligare i framtiden.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2017-08-09Author
Kling, Niklas
Davidsson, Rasmus
Dragomir, Michael
Ljungberg, Johan
Rostedt, Henrik
Uddeborg, Ulrika
Keywords
Virtual Reality, Oculus Rift, Roleplaying Game, Unreal Engine Chalmers,
Language
swe