dc.contributor.author | Dorls, Patrick | |
dc.date.accessioned | 2016-02-22T09:02:33Z | |
dc.date.available | 2016-02-22T09:02:33Z | |
dc.date.issued | 2016-02-22 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/42004 | |
dc.description | Today more and more pre-schools in Sweden have started to implement web portals. The ex-tent of functions of those digital platforms differs and so do possible scopes of use as docu-mentation, organisation, administration and communication.
That kind of computer-mediated communication is in the interest of this study. The study’s aim is to get a better understanding for how web portals can be used for communication be-tween pre-school and home. The following research questions have been relevant in this con-text: In which moments and in this case why do educators choose the web portal to communicate with carers?; To which extent do educators regard that the web portal can be a complement to face-to-face communication?; How do educators experience that the use of the web portal has changed the commu-nication between pre-school and home?; To which extent do ethical aspects direct the educators’ choice of the communication channel?
The collection of data included three semi-structured interviews with educators who have ex-perience in using web portals in pre-school. Regarding the aim of this study, pre-schools were chosen which use web portals that have a focus on documentation and which allow computer-mediated communication between educators and carers1. The educators’ experiences have been analysed by two theories of computer-mediated communication: Media synchronicity theory (Dennis et al., 2008) and ICT succession theory (Stephens, 2007).
Findings show that educators regard web portals as an adequate tool to inform about educa-tional content and organisation, but they regard that web portals come to their limits when a dialogue with a carer is necessary. The respondents consider the roll of the web portal as a complement to other communication channels and they experience that a combined use of these channels has deepened the dialogue with carers. Results show also that ethical aspects are important when educators decide which channel they use to communicate with carers. | sv |
dc.description.abstract | Idag har allt fler förskolor börjat att implementera webbportaler. Funktionsomfånget av dessa digitala plattformar varierar och därmed också möjliga användningsområden som doku-mentation, organisation, administration och kommunikation.
Denna datormedierade kommunikation är av intresse i denna studie. Studiens syfte är att få en bättre förståelse för hur en webbportal kan användas för kommunikationen mellan försko-lan och hemmet. Följande forskningsfrågor har varit relevanta i detta sammanhang: Vid vilka tillfällen och i så fall varför väljer pedagogerna webbportalen för att kommunicera med vårdnadshavare?; I vilken utsträckning anser pedagogerna att webbportalen kan vara ett komplement till face-to-face kom-munikationen?; Hur upplever pedagogerna att användandet av webbportalen har förändrat kommuni-kationen mellan förskolan och hemmet?; I vilken utsträckning styr etiska aspekter pedagogernas val av kommunikationskanalen?
Datainsamlingen omfattade tre semistrukturerade intervjuer med pedagoger som har erfaren-het med att använda webbportaler i förskolan. Utifrån studiens syfte valdes förskolor som använder webbportaler med fokus på dokumentation och som möjliggör datormedierad kom-munikation mellan pedagoger och vårdnadshavare. Pedagogernas upplevelser analyserades utifrån två teorier om datormedierad kommunikation: Media synchronicity theory (Dennis et al., 2008) och ICT succession theory (Stephens, 2007).
Resultaten visar att pedagogerna anser webbportalen vara ett lämpligt verktyg för att infor-mera om den pedagogiska verksamheten och organisationen, men att den har sina begräns-ningar när en dialog med vårdnadshavare krävs. Respondenterna ser webbportalens roll som ett komplement till andra kommunikationskanaler och upplever att en kombinerad använd-ning av dessa kanaler har fördjupat dialogen med vårdnadshavare. Resultaten visar också att etiska aspekter spelar en stor roll för pedagogernas avvägningar för vilken kanal som ska an-vändas för att kommunicera med vårdnadshavare. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2015:001 | sv |
dc.subject | Förskola | sv |
dc.subject | Webbportal | sv |
dc.subject | Kommunikation | sv |
dc.subject | pedagog | sv |
dc.subject | vårdnadshavare | sv |
dc.subject | förälder | sv |
dc.subject | datormedierad kommunikation | sv |
dc.subject | lärplattform | sv |
dc.title | Webbportaler i förskolan Pedagogers upplevelser av datormedierad kommunikation med vårdnadshavare | sv |
dc.title.alternative | Web portals in early childhood education Educators’ experiences of computer-mediated communication with carers | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Gothenburg /Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Student essay | |