Show simple item record

dc.contributor.authorDorls, Patrick
dc.date.accessioned2016-02-22T09:02:33Z
dc.date.available2016-02-22T09:02:33Z
dc.date.issued2016-02-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/42004
dc.descriptionToday more and more pre-schools in Sweden have started to implement web portals. The ex-tent of functions of those digital platforms differs and so do possible scopes of use as docu-mentation, organisation, administration and communication. That kind of computer-mediated communication is in the interest of this study. The study’s aim is to get a better understanding for how web portals can be used for communication be-tween pre-school and home. The following research questions have been relevant in this con-text: In which moments and in this case why do educators choose the web portal to communicate with carers?; To which extent do educators regard that the web portal can be a complement to face-to-face communication?; How do educators experience that the use of the web portal has changed the commu-nication between pre-school and home?; To which extent do ethical aspects direct the educators’ choice of the communication channel? The collection of data included three semi-structured interviews with educators who have ex-perience in using web portals in pre-school. Regarding the aim of this study, pre-schools were chosen which use web portals that have a focus on documentation and which allow computer-mediated communication between educators and carers1. The educators’ experiences have been analysed by two theories of computer-mediated communication: Media synchronicity theory (Dennis et al., 2008) and ICT succession theory (Stephens, 2007). Findings show that educators regard web portals as an adequate tool to inform about educa-tional content and organisation, but they regard that web portals come to their limits when a dialogue with a carer is necessary. The respondents consider the roll of the web portal as a complement to other communication channels and they experience that a combined use of these channels has deepened the dialogue with carers. Results show also that ethical aspects are important when educators decide which channel they use to communicate with carers.sv
dc.description.abstractIdag har allt fler förskolor börjat att implementera webbportaler. Funktionsomfånget av dessa digitala plattformar varierar och därmed också möjliga användningsområden som doku-mentation, organisation, administration och kommunikation. Denna datormedierade kommunikation är av intresse i denna studie. Studiens syfte är att få en bättre förståelse för hur en webbportal kan användas för kommunikationen mellan försko-lan och hemmet. Följande forskningsfrågor har varit relevanta i detta sammanhang: Vid vilka tillfällen och i så fall varför väljer pedagogerna webbportalen för att kommunicera med vårdnadshavare?; I vilken utsträckning anser pedagogerna att webbportalen kan vara ett komplement till face-to-face kom-munikationen?; Hur upplever pedagogerna att användandet av webbportalen har förändrat kommuni-kationen mellan förskolan och hemmet?; I vilken utsträckning styr etiska aspekter pedagogernas val av kommunikationskanalen? Datainsamlingen omfattade tre semistrukturerade intervjuer med pedagoger som har erfaren-het med att använda webbportaler i förskolan. Utifrån studiens syfte valdes förskolor som använder webbportaler med fokus på dokumentation och som möjliggör datormedierad kom-munikation mellan pedagoger och vårdnadshavare. Pedagogernas upplevelser analyserades utifrån två teorier om datormedierad kommunikation: Media synchronicity theory (Dennis et al., 2008) och ICT succession theory (Stephens, 2007). Resultaten visar att pedagogerna anser webbportalen vara ett lämpligt verktyg för att infor-mera om den pedagogiska verksamheten och organisationen, men att den har sina begräns-ningar när en dialog med vårdnadshavare krävs. Respondenterna ser webbportalens roll som ett komplement till andra kommunikationskanaler och upplever att en kombinerad använd-ning av dessa kanaler har fördjupat dialogen med vårdnadshavare. Resultaten visar också att etiska aspekter spelar en stor roll för pedagogernas avvägningar för vilken kanal som ska an-vändas för att kommunicera med vårdnadshavare.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2015:001sv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectWebbportalsv
dc.subjectKommunikationsv
dc.subjectpedagogsv
dc.subjectvårdnadshavaresv
dc.subjectföräldersv
dc.subjectdatormedierad kommunikationsv
dc.subjectlärplattformsv
dc.titleWebbportaler i förskolan Pedagogers upplevelser av datormedierad kommunikation med vårdnadshavaresv
dc.title.alternativeWeb portals in early childhood education Educators’ experiences of computer-mediated communication with carerssv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record