Show simple item record

dc.contributor.authorPantzar, Erikasv
dc.contributor.authorRosenlöf Rexhaj, Pamelasv
dc.date.accessioned2016-01-27T14:56:03Z
dc.date.available2016-01-27T14:56:03Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41691
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med examensarbetet är att undersöka och få en djupare förståelse för hur verksamma pedagoger lägger upp sin planering gällande utomhusvistelsen. Vidare vill vi veta hur pedagoger använder matematiken i utomhusvistelsen så att den blir meningsfull för barnets lärande. Dessutom undersöker vi pedagogers tankar kring ämnet utomhuspedagogik och hur de arbetar för att uppnå strävande målen i styrdokumenten vid utomhusvistelsen. Våra frågeställningar handlar om vad pedagogerna ser för möjligheter för lek och lärande i utomhusverksamheten, hur de resonerar kring sitt arbetsätt i relation till de styrdokument som redogör för utomhuspedagogik och matematik samt om de tycker utomhuspedagogiken är en viktig del i den pedagogiska verksamheten. Vi har gjort en kvalitativ studie i form av djupgående samtalsintervjuer med fem pedagoger på fyra olika förskolor i Västra Götaland. Samtalsintervjuerna ägde rum enskilt på pedagogernas arbetsplatser. Intervjupersonerna arbetar på förskolor som arbetar aktivt med utomhuspedagogik. Resultatet visar att pedagogerna har likartad uppfattning kring utomhuspedagogik och matematik utomhus. Det framkom i intervjuerna att pedagogerna har en förståelse om hur utomhuspedagogiken samt matematiken utomhus blir meningsfullt för barns lärande. Samtliga pedagoger arbetar kontinuerligt med att vistas ute med barngruppen och de gav många exempel på vad deras planering grundar sig på i relation till styrdokumenten. Pedagogerna anser främst att utomhuspedagogiken gynnar barns lärande genom att de får lära i autentiska situationer med hela kroppen. Pedagogerna menar vidare att utomhuspedagogiken inte är någon metod utan syftet är att komplettera inomhusverksamheten och att den skall ses som ett komplement till läroplanen för förskolans strävandemål. Vår slutsats är att utomhuspedagogiken har en positiv påverkan, att låta barn få förstå med hela kroppen i autentiska situationer kan bidra till ett livslångt lärande. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectUtomhuspedagogiksv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectsociokultursv
dc.titleI leken ute uppstår ett lärande med hela kroppen – En intervjustudie om utomhuspedagogik med fokus på matematiksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record