FRAMTIDENS KOMPETENSER - En kvalitativ studie om HR-medarbetares kompetensgap
Abstract
Syfte: Syftet med denna studie är att utifrån HR-medarbetares uppfattningar granska hur de tror att deras arbete kommer att förändras i framtiden samt vilket kompetens-gap som föreligger för att på så vis utröna viktiga utvecklingsinsatser.
Teori: Som teoretisk referensram har studien utgått ifrån teorier kring hur organisationer kommer att förändras och vilka HR-kompetenser som är av vikt, nu och i framti-den. Detta för att få en förståelse för de utmaningar organisationer står inför. Te-orin kommer framförallt från Dave Ulrich som är en ledande forskare inom ämnet.
Metod: En kvalitativ ansats användes och datainsamlingsmetoden bestod utav enkäter vilka utfördes via webben. Metoden valdes eftersom det eftersträvades att erhålla svar från ett så stort antal respondenter som möjligt. Detta för att få en övergri-pande bild av situationen.
Resultat: Resultatet visar att HR-medarbetare saknar kompetenser för att utföra sitt arbete inom samtliga områden som undersökts, vissa mer och andra mindre. Det visar även att de flesta respondenter tror att deras arbete kommer att förändras inom de närmaste tre åren och att arbetet kommer bli mer strategiskt och mindre administ-rativt. De tre mest framträdande kompetenser som HR-medarbetare anser att de saknar för att utföra sitt arbete idag och för att kunna möta framtidens krav är kompetenser inom strategiskt arbete, affärsförståelse och förändringsarbete. Detta innebär att HR-medarbetare främst behöver utbildas inom dessa tre områden för att kunna möta de krav framtiden ställer.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-01-19Author
Olsson, Sabina
Nilsson, Alice
Keywords
HR
kompetens
framtid
globalisering
kompetensgap
Language
swe