Show simple item record

dc.contributor.authorEnglund, Alexander
dc.date.accessioned2015-12-08T12:02:25Z
dc.date.available2015-12-08T12:02:25Z
dc.date.issued2015-12-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41300
dc.description.abstractBakgrund: Du redogör med ett par meningar för kunskapsläget för det ämne du har valt att skriva uppsats om. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur kvinnliga karaktärer porträtteras i 2013 års bäst säljande speltitlar. För att svara på syftet har jag valt att ställa frågorna 1. I vilken utsträckning förekommer kvinnliga karaktärer i spelen? 2. När de finns, hur framställs de? Metod: Studien använder sig av en kvalitativ textanalys med kvantitativa inslag, materialet som analyseras är spelgenomgångar av fyra tv-spel som laddats upp på YouTube. Resultat: Resultatet visar en ökning av antalet kvinnor i förhållande till män som finns i tv-spel och visar att det finns tendenser som bryter mot den rådande normativa bilden av femininitet och skönhetsideal, men dessa förekommer i väldigt liten utsträckning i förhållande till de stereotyper som funnits av tidigare forskning. Kvinnan används fortfarande huvudsakligen som ett objekt för den manliga blicken men visar på en konkret förändring i hur kvinnan porträtteras då hon inte längre kan beskrivas med endast en idealtyp utan har fått mer nivåer och nyanser än den tidigare forskningen funnit.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectGenussv
dc.subjecttv-spelsv
dc.subjectfemininitetsv
dc.subjectstereotyper.sv
dc.titleAtt bryta mönster. En kvalitativ studie av hur kvinnor porträttseras i tv-spel.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Political Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record