Show simple item record

dc.contributor.authorHolmström, Emeliesv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:53:56Z
dc.date.available2015-11-19T19:53:56Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40944
dc.description.abstract1. Abstract Konflikter är någonting som alltid kommer att följa oss i livet. Vi har genom vår genomförda studie inhämtat kunskap om hur viktigt arbetet med konflikthantering är. Redan i förskolan är det viktigt att man lägger grunden för barnen i att behärska de konflikter som uppstår. Arbetar man inte med detta i förskolan kan det få konsekvenser på lång sikt och bli en negativ effekt för barnet i såväl samhället som i skolan. Detta är någonting som vi i vår studie tar upp och diskuterar djupare kring. Vårt syfte med studien har varit att undersöka hur förskollärare säger att deras arbete med barnens konflikthantering går till, samt hur förskollärarna säger att deras sätt att arbeta kan vara utvecklande för barnen. Utöver detta har vi också studerat om förskollärare använder sig utav några konflikthanteringsmodeller i arbetet med barnens konflikter. För att samla information till studien har vi intervjuat sex verksamma förskollärare, som alla är utbildade förskollärare. Intervjuerna har skett inom tre olika pedagogiker, Reggio Emilia, Montessori och traditionell förskola. Detta i syfte att se vilka likheter respektive skillnader det finns i förhållningssättet mellan de olika pedagogikerna, gällande konflikthantering. Dessa intervjuer har vi sedan transkriberat för att slutligen bli den centrala delen i studiens resultat. Vi har i studien valt att utgå ifrån den sociokulturella teorin, vilket vi gör kopplingar till i såväl analysdelen som i diskussionen. Resultatet av vår studie har visat att det inte finns några tydliga mönster kring hur man i de olika pedagogikerna ser och arbetar med barns konflikter och konflikthantering. I vårt resultat har vi värderingsfritt skrivit fram de svar vi fått vid intervjuerna. Dessa svar utvecklas sedan i vår diskussion. Där tar vi upp hur viktig en konflikthantering är för barnen samt vikten av hur pedagogen förhåller sig till arbetet. Vi går in på vilka olika roller pedagogen kan ha i barns konflikter och vad som utgör för- och nackdelar i förhållningssätten. Utifrån de förhållningssätt som pedagogen har i arbetet med barns konflikthantering, diskuterar vi också de läranden och utvecklingsmöjligheter som finns för barnen. Vi tar upp i vilka situationer barnen ges möjlighet till ett utvecklat lärande samt i vilka situationer de blir hämmade.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKonfliktsv
dc.subjectkonflikthanteringsv
dc.subjectkommunikationsv
dc.subjectlärandsv
dc.titleKonflikthantering i förskolan - Förskollärarnas förhållningssätt till barns konflikter och konflikthanteringsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record