Show simple item record

dc.contributor.authorBoman, Simonsv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:54:02Z
dc.date.available2015-11-19T19:54:02Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40933
dc.description.abstractAbstract Vår studie handlar om fritidspedagogers uppfattningar av begreppen hälsa, hälsofrämjande arbete och delaktighet. Vi finner ett problem i att det finns en kunskapslucka gällande forskning kring hälsa och hälsofrämjande arbete i fritidshem. Då hälsa i dagens samhälle är ett så pass uppmärksammat och viktigt begrepp, där forskning finns inom hälsoarbete i skolan så finner vi forskningsfrånvaron kring fritidshemmet som något som bör regleras med mer forskning inom ämnet, detta för att styrka fritidshemmet som den viktiga pedagogiska plattform som den är. Syftet med vår studie är att undersöka fritidspedagogers uppfattningar om fritidshemmets arbete med hälsa. Vi har fokuserat vår undersökning utifrån dessa frågor: - Hur uppfattar fritidspedagoger hälsa? - Vilka är fritidspedagogers upplevelser av hälsofrämjande arbete på fritidshem? - Hur beskriver fritidspedagoger elevers delaktighet i det hälsofrämjande arbetet på fritidshem? Vi har gjort en kvalitativ studie och använt oss av en semistrukturerad intervjuform som har resulterat i ca 0 sidor transkriberat material . Som vi sedan noggrant analyserad genom kvalitativ innehållsanalys som resulterade att vi delade in våra analysresultat i tre huvudteman, Hälsa, Hälsofrämjande och Delaktighet. Dessa är också vår teoretiska ansats då vi utgår ifrån dess begreppsdefinitioner. Det salutogena perspektivet benämns som en växande syn kring hälsa i tidigare forskning. Då det patogena synsättet har varit rådande, har vi funnit att även detta visar sig i fritidshemmet där båda hälsosynerna finns men det salutogena är det dominerande synsättet som även speglar sig i skolans visionsdokument - styrdokument. I vår studie har vi funnit att en majoritet av fritidspedagogerna har ett brett och salutogent tänk kring hälsa i vilket speglar sig i deras uppfattningar kring hälsofrämjande arbete samt hur de tillåter eleverna vara delaktiga inom det.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFritidshemsv
dc.subjectsalutogensv
dc.subjecthälsasv
dc.subjecthälsofrämjande arbetsv
dc.titleHälsa, hälsofrämjande och delaktighet. En kvalitativ studie av fritidspedagogers föreställningar.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record