Hemkultur i förskolan. En studie av tio förskollärares förhållningssätt till begreppet hemkultur.
Abstract
Syftet med vårt arbete har varit att ta reda på om verksamma förskollärare i förskolan har en
syn på begreppet hemkultur, och hur det i så fall kommer till uttryck i verksamheten ur ett
mångkulturellt perspektiv. Vi har även tagit reda på hur tidigare forskning förhåller sig till
begreppet hemkultur och ett mångkulturellt arbete i förskolan. För att ta reda på det har vi
använt oss av kvalitativa intervjuer med förskollärare som vi sedan har försökt tolka med
hjälp av relevant litteratur. Resultatet vi kom fram till är att begreppet hemkultur inte har en
självklar plats i förskolan. Många relaterar ordet till mångkultur och tänker ofta på en etnisk
skillnad. Dock arbetar många med att inkludera alla barns hemkultur utan att vara medvetna
om det. Förskollärare behöver ha ett öppet förhållningssätt och ta tillvara på mångfalden i
förskolan och på det sättet kan begreppet hemkultur få en större plats i förskolan. I arbetet har
vi haft en utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet då det förespråkar samspel mellan
människor.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Loncar, Branka
Keywords
Hemkultur
mångkultur
förskollärare
Language
sv