Show simple item record

dc.contributor.authorRoos, Angelica
dc.contributor.authorSandström, Jonna
dc.date.accessioned2015-10-08T08:41:00Z
dc.date.available2015-10-08T08:41:00Z
dc.date.issued2015-10-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40741
dc.description.abstractCity branding är ett forskningsområde som har tagit plats på den internationella scenen. I ett samhälle som blir mer globaliserat är det av yttersta vikt att städer skapar sig ett varumärke och profilerar sig som annorlunda. Denna uppsats ämnar åt att beskriva city branding utifrån Göteborg samt vilka aktörer som är med och skapar varumärket Göteborg. Staden är intressant ur ett governanceperspektiv då brandingarbetet involverar privata samt offentliga aktörer. Samverkan mellan aktörerna är en faktor som spelar roll i arbetet med city branding. Emellertid har denna relation förändrats sedan januari år 2015 då det tidigare semikommunala bolaget Göteborg & Co blev helägt av kommunen. Studien visar på att Göteborg under en relativt många år har arbetat med destination branding men har under de senaste åren kommit att få upp ögonen även för city branding. Det vill säga att marknadsföringen av staden har gått från att främst rikta sig till externa aktörer till att nu rikta sig till en bredare målgrupp där stadens invånare ska inkluderas. Brandingarbetet bygger i mångt och mycket på vad som anses vara stadens identitet. Så vad är Göteborgs identitet?sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectCity brandingsv
dc.subjectNetwork governancesv
dc.subjectfallstudiesv
dc.title”En död kanin kan inte attrahera någon.” City branding: En fallstudie om Göteborgsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/School of Public Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Förvaltningshögskolanswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record