Show simple item record

dc.contributor.authorMustafa, Dara
dc.contributor.authorIbrahim, Bahar
dc.date.accessioned2015-03-23T12:38:00Z
dc.date.available2015-03-23T12:38:00Z
dc.date.issued2015-03-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38553
dc.description.abstractSammanfattning Studien undersöker hur undervisning i modersmålet och studiehandledning på modersmålet underlättar inlärning av svenska språket samt huruvida goda modersmålskunskaper utgör ett stöd vid studier av andra skolämnen. Dessutom utreds vilka resurser pedagogerna ska använda i modersmålsundervisningen och studiehandledningen. Undersökningen har gjorts bland elever som har kurdiska som modersmål, några av deras föräldrar, ämneslärare, mo-dersmålslärarna och studiehandledarna. Studien har genomförts med hjälp av en kvantitativ metod och är baserad på vetenskaplig litteratur, forskningsrapporter och material från Skolverket utifrån olika pedagogiska aspekter. Resultatet visar att elever, ämneslärare, modersmålslärare och studiehandledare tycker att modersmålsundervisning är ett viktigt hjälpmedel vid inlärning av svenska språket. Ett stort ordförråd, goda kunskaper i modersmålets grammatik och god läsvana av böcker på moders-målet är viktigt för inlärning av ett andra språk. I studien tas upp vilken betydelse skolans tillvägagångssätt, lärarens behörighet och föräldrar-nas förhållningssätt har för att eleverna ska bli intresserade av att läsa modersmål. Modersmålsundervisningen och studiehandledningen har stor betydelse för att underlätta för eleverna att förstå och klara andra skolämnen. Dessutom ökar modersmålsundervisningen och studiehandledningen tryggheten för eleven, då denne träffar vuxna i skolans värld som talar och förklarar på elevens modersmål. Detta i sin tur gör det lättare för eleven att anpassa sig och att vara mer aktiv i det nya svenska samhället.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT15 IPS LAU925;4sv
dc.subjectModersmålsundervisningsv
dc.subjectStudiehandledningsv
dc.subjectTvåspråkighetsv
dc.subjectModersmålsläraresv
dc.subjectStudiehandledaresv
dc.subjectMångkulturell skolasv
dc.titleModersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål som stöd för inlärning av svenska och andra ämnensv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record