Show simple item record

dc.contributor.authorFherm, Marie
dc.date.accessioned2015-03-23T12:33:25Z
dc.date.available2015-03-23T12:33:25Z
dc.date.issued2015-03-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38552
dc.description.abstractGY11 uttalar vikten av att arbeta med entreprenörskap på gymnasiet. På Ekonomiprogrammet ligger det uttryckt i examensmålen att det ska vara ett obligatorium. Ämnet ”entreprenörskap” har en teoretisk, politisk och en praktisk bakgrund. Syfte Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare som undervisar i ämnet entreprenörskap förstår begreppet och hur de går tillväga i sin undervisning. Teori Den teori som jag tar upp utgår ifrån det sociokulturella perspektivet och har grunden i Vygotskijs lära. Utbildning som innehåller entreprenörskap har en koppling till det perspektivet. Läran om entreprenörskap sker delvis i och av praktik. Även om vi utvecklas genom samspel med andra människor, måste man vara medveten om att vi alla har egna erfarenheter som vi tar med oss. Då vi agerar så gör vi det med utgångspunkt ifrån de egna kunskaperna. Metod Tre fältintervjuer är gjorda vid gymnasieskolor i två andra kommuner än min egen. Intervjuerna är av kvalitativ art. Allt enligt Trost (2010) och jag har valt att göra en urvalsundersökning. Respondenter kommer från kommuner med olika näringslivsstrukturer. En kommun med tätbefolkad region där tre respondenter har intervjuats. En annan kommun med definition ”en större stad” . Där intervjuades en respondent. Resultat Samtliga lärare tror sig veta vad begreppet entreprenörskap betyder, vilket fallet inte är. Man förknippar det med likvärdiga begrepp så som entreprenöriellt lärande, entreprenörer och UF. Otydlighet från skolledning om varför det är så viktigt att undervisa i entreprenörskap, skapar okunskap om begreppet. Ingen har nämnt för lärarna att begreppet tillhör en av Europa Unionens åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande. Däremot anser inte lärarna att de ändrat sina undervisningsmetoder i och med GY11. Lärarna använder i stora drag samma metod, där de belyser Ung Företagsamhet (UF) som den största. Slutligen gör undervisning i entreprenörskap skillnad för eleverna och dess kunskapsutveckling. Genom sin utbildning i entreprenörskap och Ung Företagsamhet har eleverna lärt sig att hitta processer som är effektiva. Konceptet är av nytta för både individen själv och för samhället.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT15 IPS LAU925;3sv
dc.subjectEntreprenörskapsv
dc.subjectGymnasieskolansv
dc.subjectSamhällsutvecklingsv
dc.titleEntreprenörskap Hur undervisar lärare entreprenörskap vid gymnasieskolan?sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record