Show simple item record

dc.contributor.authorKarlgren, Maria
dc.date.accessioned2015-03-16T12:51:21Z
dc.date.available2015-03-16T12:51:21Z
dc.date.issued2015-03-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38503
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att analysera en kommuns chefsutbildnings innehåll och vad det säger om relationen mellan chef och medarbetare, samt beskriva kursdeltagarnas upplevelse och förståelse av utbildningen. För att genomföra detta har följande forskningsfrågor utformats: Vad kännetecknar utbildningens innehåll och vad säger det om relationen mellan chef och medarbetare? Och vilka effekter har utbildningen haft för dess deltagare? Chefsutveckling är idag ett högaktuellt ämne. Personalchefer runt om i Sverige framhäver chefsutvecklingens relevans för framtiden och det ses även som lösningen för många organisatoriska problem. Även inom den kommunala sektorn anses arbetsgivarens utveckling vara av vikt då det är cirka 20 procent av Sveriges befolkning som är anställda inom kommunen och kommunchefernas kompetens är direkt avgörande för en rad olika samhällsfunktioner som exempelvis skola och äldreomsorg. Vidare har ledarskap i många fall blivit väldigt psykologiserat och det som står i centrum för många studier är att en ledare är en människa som innehar lämpliga personliga egenskaper och har utvecklade mentala färdigheter. Det förekommer också forskning som menar att speciella ledarskapsegenskaper finns och att de är unika. Forskningsfråga ett har studerats med hjälp av en analys av powerpointpresentationer som användes vid chefsutbildningen. Analysen har genomförts med hjälp utav medarbetarskapshjulet som är en modell som används för att beskriva relationen mellan chef och medarbetare. Forskningsfråga två studerades med hjälp utav semi- strukturerade intervjuer med fem av de chefer som deltagit vid chefsutbildningen. Analysen av intervjuerna skedde sedan genom meningskoncentrering som innebär att informationen som framgår sorteras i olika teman. Forskningsfråga ett resulterade i att utbildningen till stor del innehöll mjuka värden och att den mesta information kunde placeras in i medarbetar- skapshjulet på ett framgångsrikt sätt. Detta innebar att medarbetarskapshjulets fyra delar: Förtroende och öppenhet, gemenskap och samarbete, engagemang och meningsfullhet och ansvarstagande och initiativförmåga var förhållningssätt som chefsutbildningens innehåll framhöll som viktiga i relationen mellan chef med medarbetare. Forskningsfråga två resulterade i att cheferna hade en väldigt positiv syn på utbildningen och att de hade nytta utav den i vardagen. Vidare hade de även fått en ökad förståelse för sig själva, sitt yrke och de hade även fått ett nätverk att reflektera och utvecklas i genom utbildningen. Exempel på en slutsats som drogs utav denna studie är att det förekommer en trend åt vilket håll chefsutbildningar riktas in åt och det är mot det mänskliga och relationsfrämjande hållet framför det administrativa och byråkratiska.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectChefsutbildningsv
dc.subjectMedarbetarskapsv
dc.subjectMedledarskapsv
dc.titleChefsutbildning i en kommun - Innehåll och effektersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of sociology and work scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record