Show simple item record

dc.contributor.authorGustafsson, Ceciliaswe
dc.contributor.authorHansson, Mariaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:48Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:48Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3817
dc.description.abstractBakgrund Styrdokumenten betonar kommunikationens betydelse inom matematikundervisningen, vilket enligt studier inte alltid sker. Kommunikationen är av betydelse för en ökad förståelse av matematiken. Forskning visar att lärares uppfattningar i matematik påverkar deras undervisning. Detta borde även påverka deras förhållningssätt till kommunikation i matematik. Syfte Syftet är att undersöka och kategorisera lärares uppfattningar om matematik samt studera eventuella samband mellan dessa uppfattningar och lärarnas uppfattningar om elevers kommunikation i matematik. Metod Nio kvalitativa intervjuer med lärare som undervisar i matematik i de tidigare åldrarna har analyserats. Resultat med didaktiska konsekvenser Lärarnas uppfattningar om matematik har kategoriserats i tre synsätt; problemlösande, principiellt och procedurinriktat. Samtliga lärare har minst två synsätt. Flertalet av lärarna uttrycker en kombination av tre synsätt, där ett eller ibland två synsätt dominerar. Då vi kopplade lärarnas synsätt till deras uppfattning om kommunikation i matematik, fann vi tendenser i två olika riktningar. Lärarna som tolkades vara främst av den problemlösande kategorin, eller hade den i kombination med ett principiellt synsätt, gav intryck av att prioritera elevernas kommunikation i matematik mer än lärarna med ett mer procedurinriktat synsätt. Lärarna med ett framträdande principiellt synsätt uppfattades lägga mycket fokus på det matematiska språket och användningen av matematiska begrepp.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleKommunicera matematik? Nio lärares uppfattning om matematik och elevers kommunikation i matematik - en intervjustudieswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record