Kommunicera matematik? Nio lärares uppfattning om matematik och elevers kommunikation i matematik - en intervjustudie
Abstract
Bakgrund
Styrdokumenten betonar kommunikationens betydelse inom matematikundervisningen, vilket
enligt studier inte alltid sker. Kommunikationen är av betydelse för en ökad förståelse av
matematiken. Forskning visar att lärares uppfattningar i matematik påverkar deras
undervisning. Detta borde även påverka deras förhållningssätt till kommunikation i
matematik.
Syfte
Syftet är att undersöka och kategorisera lärares uppfattningar om matematik samt studera
eventuella samband mellan dessa uppfattningar och lärarnas uppfattningar om elevers
kommunikation i matematik.
Metod
Nio kvalitativa intervjuer med lärare som undervisar i matematik i de tidigare åldrarna har
analyserats.
Resultat med didaktiska konsekvenser
Lärarnas uppfattningar om matematik har kategoriserats i tre synsätt; problemlösande,
principiellt och procedurinriktat. Samtliga lärare har minst två synsätt. Flertalet av
lärarna uttrycker en kombination av tre synsätt, där ett eller ibland två synsätt dominerar. Då
vi kopplade lärarnas synsätt till deras uppfattning om kommunikation i matematik, fann vi
tendenser i två olika riktningar. Lärarna som tolkades vara främst av den problemlösande
kategorin, eller hade den i kombination med ett principiellt synsätt, gav intryck av
att prioritera elevernas kommunikation i matematik mer än lärarna med ett mer
procedurinriktat synsätt. Lärarna med ett framträdande principiellt synsätt uppfattades lägga
mycket fokus på det matematiska språket och användningen av matematiska begrepp.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Gustafsson, Cecilia
Hansson, Maria
Language
sv