Likvärdig skola med olika resurser? En studie i två klasser med olika förutsättningar
Abstract
Sammanfattning
Syftet med denna studie är att studera förutsättningar för undervisningen i två klasser i årskurs tre. För att skapa
en fördjupad förståelse för vad olika resurser innebär för den fysiska och psykosociala arbetsmiljön för lärare
och elever har Skolverkets allmänna råd för systematiskt kvalitetsarbete legat till grund, även i analysen av
resultaten. Studiens frågeställningar lyder: Hur ser resursfördelningen ut i klasserna?; Vilka resurser finns i
klasserna?; samt Hur beskriver lärare och elever den psykosociala och den fysiska miljön i undervisningen?
Skolornas förutsättningar har analyserats med hjälp av statistik. Observationer har använts för att se hur
resurserna används och slutligen har lärare och elever fått redogöra för hur de själva upplever undervisningens
psykosociala och fysiska miljö med hjälp av enkätundersökningar. Resurserna ser olika ut i de två klasserna som
undersökts men det påverkar inte elevresultaten om man ser till de nationella proven i svenska och matematik.
De viktigaste resultaten i undersökningen är att förutsättningarna ser olika ut i de två klasserna, den ena klassen
har färre och mindre förutsättningar i form av resurser. Ändå ligger samma klass´ skola högre än den andra
granskade i kunskapsresultaten i de nationella proven i matematik och svenska för årskurs tre. Det kan ha sin
förklaring i att det i slutändan handlar om lärarens kompetens, inte resurser, vilka kunskapsresultat som nås i
undervisningen. Vad gäller den psykosociala arbetsmiljön upplever tre av de fyra pedagogerna som deltog i
undersökningen stress ofta.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Olofsson, Madelene
Bojanic Darwiche, Jennifer
Keywords
Förutsättningar
hjälpmedel
kvalitet
psykosocial
Language
sv