Show simple item record

dc.contributor.authorSäveskog, Emmasv
dc.contributor.authorAdamsson, Annasv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:40Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:40Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37624
dc.description.abstractSyfte och huvudfråga: Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar som fanns hos pedagoger om barns spontana bildskapande. Då vi utifrån våra tidigare erfarenheter tyckt oss se olika synsätt hos pedagoger i hur de agerar med barnen i deras spontana bildskapande ville vi undersöka hur stöttningen såg ut. Enligt forskning inom området anser vissa att, interaktion och stöttning av barn i bildskapande aktiviteter kan hämma dem medan andra menar att stöttning är något barnen behöver för att utveckla sitt bildskapande vidare. Med utgångspunkt i detta kom vår problemformulering att bli: Vilka uppfattningar ger pedagoger uttryck för om sin roll i barns spontana bildaktiviteter? och Vilken stöttning får barnen i det spontana bildskapandet? Metod och material: För att samla in empiriskt material till vår studie valde vi att besöka två förskolor med barn i åldrarna 1-5 år i fyra dagar. Där utfördes samtalsintervjuer med totalt sex pedagoger, samt direktobservationer för att få en bild av pedagogernas agerande i verksamheten. Vi ansåg dessa metoder lämpliga då studien har en kvalitativ ansats. I studien har vi även relaterat våra resultat till styrdokument, lärandeteorier, tidigare forskning och praktikbaserad erfarenhet. Resultat: Den föreställning vi hade som utgångsläge i studien visade sig efter analys av resultatet styrkas. Respondenterna gav uttryck för tankar kring hur de kan stötta och hjälpa barnen i sin utveckling, men visar samtidigt på en rädsla för att hämma barnen genom interaktion. Den viktigaste slutsatsen vid dragit anser vi vara hur pedagogerna stöttar barn som uppvisar missnöje över sin prestation då de skapar bilder. Vi vill därmed uppmärksamma att ta barns missnöje på allvar för att kunna erbjuda en så god stöttning vidare som möjligt. Betydelse för läraryrket: Då både planerade och spontana bildaktiviteter är vanligt förkommande i förskolan anser vi området kring stöttningen viktig då den påverkar barns vidare utveckling inom bildskapandet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSpontant bildskapandesv
dc.subjectStöttningsv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectPedagosv
dc.titleMin är inte fin längre! – En studie om hur barn stöttas i sitt spontana bildskapande.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record