Show simple item record

dc.contributor.authorWindström, Jessica
dc.date.accessioned2014-09-08T13:06:16Z
dc.date.available2014-09-08T13:06:16Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36810
dc.description.abstractAbstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Erfarenhetsbaserat lärande - Lärares uppfattningar och förståelser av att använda elevers erfarenheter och upplevelser i undervisningen. Författare: Jessica Windström Termin och år: VT´14 Kursansvarig institution: Göteborgs Universitet, Sociologiska institutionen Kurs: LAU 390 Handledare: Birgitta Kullberg Examinator: Hans Rystedt Rapportnummer: HT12-2920-060 _____________________________________________________________________________ Nyckelord och nyckelbegrepp: Elevers erfarenheter i undervisningen, lärares uppfattningar och arbetssätt, sociokulturellt perspektiv, fenomenografiskt förhållningssätt, progressivt, levandegöra, livslångt lärande, skolan- en del av samhället, gränsöverskridande undervisning, det livsvida lärandet, undervisningsbaserat lärande. Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att synliggöra lärares uppfattningar av möjligheter och fördelar med att arbeta erfarenhetsbaserat i undervisningen, det vill säga av att basera undervisningen på elevernas tidigare erfarenheter och nyvunna upplevelser. Studiens frågeställningar är; Hur uppfattar lärare att de arbetar erfarenhetsbaserat? Varför skall man, enligt lärarna, undervisa erfarenhetsbaserat? Vad uppfattar lärarna att man bör tänka på då man arbetar erfarenhetsbaserat? Metod Studien är kvalitativ och har lärarens perspektiv. Metod och material som använts är frågeformulär med öppna/autentiska frågor, som besvarats av 15 lärare via mail samt litteratur och forskning av vikt för ämnet. Resultat Resultatet visar att om man som lärare i sin undervisning levandegör undervisningen, arbetar gränsöverskridande mellan teori och praktik, utgår från elevernas erfarenheter, dvs. förförståelser och behov och låter eleverna lära genom att använda sin eller sina lärstilar, kan eleven tillgodogöra sig och utveckla kunskapen mot en livslång och livsvid sådan. Studiens betydelse för lärarverksamheten Studien avser att bidra till en utveckling av lärarverksamheten så att undervisningen varieras enligt gällande styrdokument, Läroplan för grundskolan 2011 (Lgr11) i vilken användningen av elevernas erfarenheter i undervisningen poängteras. Detta stöds i studien såväl av de intervjuade lärarna som av tidigare teorier varför en utveckling behövs i hur undervisningen bedrivs. Jag visar även genom studien att ett varierat undervisningssätt där elevernas erfarenhetsbaserade lärande inte kräver så stora omvandlingar och utsvävningar som man som lärare tror, utan att det är möjligt att genomföra även i mindre skala.sv
dc.format.extent45 sidorsv
dc.language.isoswesv
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningsv
dc.relation.ispartofseriesHT12-2920-060sv
dc.subjectElevers erfarenheter i undervisningensv
dc.subjectlärares uppfattningar och arbetssättsv
dc.subjectsociokulturellt perspektivsv
dc.subjectfenomenografiskt förhållningssättsv
dc.subjectprogressivtsv
dc.subjectlevandegörasv
dc.subjectlivslångt lärandesv
dc.subjectskolan- en del av samhälletsv
dc.subjectgränsöverskridande undervisningsv
dc.subjectdet livsvida lärandetsv
dc.subjectundervisningsbaserat lärandesv
dc.titleErfarenhetsbaserat lärande. Lärares uppfattningar och förståelser av att använda elevers erfarenheter och upplevelser i undervisningen.sv
dc.typeTextsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionen
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record