Show simple item record

dc.contributor.authorElofsson, Moasv
dc.contributor.authorStröm, Elinsv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:13Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:13Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35846
dc.description.abstractVi upplever ett behov av att belysa arbetet med jämställdhet och genus i skolan. Vi vill lägga fokus på normkritik, medvetenhet om de attityder som finns kring genus och hur vi som lärare ska kunna jobba konstruktivt mot en mer jämställd skolmiljö. Vi har undersökt hur lärarstudenter på Göteborgs Universitet uppfattar skolors likabehandlingsarbete med fokus på jämställdhet och genus. Vi har ställt följande forskningsfrågor: Vad har lärarstudenter för erfarenheter kring genus, sexualitet och jämställdhet i skolan? Vilka tänkbara förklaringar kan ges till varför dessa erfarenheter ser ut som de gör? Vad säger detta om likabehandlingsarbetet i skolan och vad kan lärare göra för att förbättra detta arbete? Vi har utgått från genusteori och queerteori samt teorier om språkets betydelse för hur människor värderar sin omvärld. För att genomföra undersökningen har vi gjort intervjuer med både manliga och kvinnliga lärarstudenter. På så sätt har vi fått inblick i olika grund- och gymnasieskolors likabehandlingsarbete. Vi varvade intervjufrågor med bilder där informanterna fick ge sina spontana reaktioner men också berätta hur de uppfattar att elever de mött hade reagerat. I analysen av intervjuerna såg vi ett fokus på könsroller utifrån två kön — man och kvinna — och ett osynliggörande av individer som faller mellan eller utanför dessa två. Flera av informanterna talade om könsindelning i olika sammanhang. Våra informanter hade också uppfattat, dels från elever men också från undervisande lärare, att de attribut och beteenden som är svåra att identifiera och placera i en kön- och sexualitetskategori, väcker reaktioner av avsky och förakt. Det normkritiska perspektivet verkar i många fall vara frånvarande och fokuset på jämställdhet och genus bärs upp av ett fåtal lärare och rektorer som brinner för just detta. För att öka jämställdheten och genusperspektivet i skolan bör verksamheten genomsyras av normkritik - var och en som verkar i skolmiljön måste ta sitt ansvar. Studien visade att arbetet med genus, sexualitet och jämställdhet inte var något övergripande och genomgående för hela skolorna, utan frågor som drevs av några få eldsjälar. Förhoppningsvis kan studien bidra till ett medvetandegörande om att detta är frågor som berör alla, samt att det i huvudsak handlar om att som lärare våga ta upp ämnet och hantera eventuella motsättningar som kan komma.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectHBTQsv
dc.subjectkönsv
dc.subjectkönsrollersv
dc.subjectgenussv
dc.subjectjämställdhetsv
dc.subjectlärarssv
dc.titleMan / Kvinna / Annat - Lärarstudenter om genus och jämställdhet i skolan -13sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record