Samtalsmatta som kommunikationsstödjande redskap för gruppsamtal i förskolan
Talking Mats as a communicative resource in group conversationswith preschool children
Abstract
Studiens syfte var att undersöka hur samtal mellan
förskolebarn i grupp påverkas då metoden samtalsmatta används. Tre
analysområden undersöktes – samtalsutrymme, samtalsinnehåll och
uppmärksammande av åsikter. Två pedagoger samt åtta förskolebarn, 4-5 år
gamla, deltog i studien. Deltagarna var fördelade i två samtalsgrupper med
vardera en pedagog och fyra barn. Respektive grupp videoinspelades under
fyra gruppsamtal då de samtalade om två olika samtalsämnen med och utan
samtalsmatta. Tid för varje barns utrymme i samtalen beräknades, barnens
kommunikativa bidrag kodades efter innehåll och därefter analyserades i
vilken utsträckning åsikterna uppmärksammades. Barnens samtalsutrymme
skiljde sig inte signifikant mellan samtalsformerna. När samtalsmatta
användes handlade samtalet i större utsträckning om åsikter. Samtalen utan
samtalsmatta handlade mer om annat som var både inom och utanför
samtalsämnet. Det mest utmärkande för samtalen med samtalsmatta var att
barnens åsikter uppmärksammades i betydligt högre utsträckning av de andra
barnen i samtalsgruppen.
Degree
Student essay
Other description
The aim of the study was to examine the impact of the use of
Talking Mats in group conversations with preschool children. Two preschool
teachers and eight preschool children, aged 4-5, took part in one of two
conversational groups with one teacher and four children in each group. The
groups were video-taped during four group conversations on two topics, with
and without the use of Talking Mats. The amount of time for each child in
the conversation was calculated, the child’s communicative contributions
were coded and thereafter the extent to which their views were noticed was
analyzed. When Talking Mats was used the conversations mainly concerned
opinions. Without Talking Mats the conversations concerned other things
both within and outside of the topic. The most distinctive feature in the
conversations with Talking Mats was that the children noticed each other’s
opinions to a much higher degree.
Collections
View/ Open
Date
2013-10-18Author
Beijbom, Christin
Wänerskog, Caroline
Keywords
samtalsmatta, gruppsamtal, förskola, barn, inkludering
Talking Mats, group conversation, preschool, children, inclusion
Series/Report no.
2013:255
Language
swe