"Allt är på större allvar nu" En kvalitativ studie om sjätteklassares tankar och känslor angående att bli betygsatta
Abstract
Sammanfattning
Syftet med vår studie har varit att genom ett elevperspektiv undersöka hur elever i årskurs 6 känner inför att bli
betygsatta och ta reda på vilken kunskap de har om betyg. De förändringar som sker i skolans värld påverkar
eleverna i allra högsta grad, därför anser vi att det är viktigt att elevernas tankar och åsikter blir hörda. Vi vill
belysa elevernas egna känslor och kunskaper angående betyg genom nedanstående fyra huvudfrågor:
-Vilka känslor har eleverna för att bli betygssatta?
-Finns det något samband mellan betyget och självkänslan?
-Känner eleverna i årskurs 6 att de är mogna för att få betyg?
-Har eleverna kännedom om vad som krävs av dem för att uppnå en viss betygsnivå?
Genom att studera den tidigare forskning som finns gjord angående elevers upplevelser och åsikter om betyg och
bedömning samt att granska vad de styrande politikerna har för argument om varför genomförandet av betyg i
årskurs 6 har skapts valde vi att genomgöra 10 kvalitativa samtalsintervjuer med elever i årskurs 6 för att finna
svar på våra huvudfrågor. Vi kom fram till att eleverna i stort sett är positivt inställda inför att få betyg men även
att de känner sig nervösa och stressade inför terminens slut. Majoriteten av informanterna uttrycker även att de
känner till det nya betygssystemet A till F men att det är för mycket att hålla reda på för att kunna greppa vad
som krävs av dem för att nå upp till en viss betygsnivå. Genom vår undersökning vill vi att lärare och elever
skall finna vägar att mötas på när det kommer till betyg, det är viktigt att elever och lärare förstår varandra för att
nå gemensamma mål.
1
Degree
Student essay