Show simple item record

dc.contributor.authorEngström, Frida
dc.contributor.authorSennfors, Björn
dc.date.accessioned2013-03-12T14:21:33Z
dc.date.available2013-03-12T14:21:33Z
dc.date.issued2013-03-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32547
dc.description.abstractBakgrund och problem: Spridningen av managementinnovationer har studerats flitigt både från ett utbuds-­‐ och efterfrågeperspektiv. Undersökningar har visat att dessa innovationer är modesubjekt och har en klockformad livscykel. En anledning till att företag adopterar populära innovationer är viljan att framstå som legitima för sina intressenter. Studiens hypotes är att kommunikationen av managementkoncept från företagens sida då borde uppvisa ett liknande modemönster. Undersökning fokuserar på kommunikation genom kanalen årsredovisningar. De innovationer/koncept som behandlas i studien är: ’Lean’, ’Balanced Scorecard’, ’Processtyrning’ och ’Intellektuellt Kapital’ Syfte: Syftet är att ta reda på huruvida teorier om managementinnovationer som moden kan förklara variation i kommunikationen i årsredovisningar. Metod: Studien undersöker kommunikation av fyra välkända managementkoncept i årsredovisningar från 20 svenska börsbolag under en period på 15 år (1997-­‐ 2011). Detta görs genom innehållsanalys med ett antal definierade etikett-­‐ och sökord. Resultat och slutsatser: Resultatet visar att samtliga koncept kommunicerades under den studerade perioden. Detta tyder på att årsredovisningar i viss utsträckning används för att kommunicera användandet av managementkoncept. Genom de undersökta årsredovisningarna visar den koncentration av förekomsten av Lean och Intellektuellt Kapital på en möjlig modekomponent i kommunikationen. Förslag till vidare forskning: Undersöka kommunikationen av managementkoncept hos kända adoptörer för att få reda på hur adoption och kommunikation sammanfaller.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries12-13-32sv
dc.subjectMangementkoncept, BSC, itellektuellt kapital, processtyrning, lean, managementmoden, kommunikation, årsredovisningsv
dc.titleKommunikation av managementinnovationer i årsredovisningar -Är mode en drivkraft?sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record