• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kommunikation av managementinnovationer i årsredovisningar -Är mode en drivkraft?

Abstract
Bakgrund och problem: Spridningen av managementinnovationer har studerats flitigt både från ett utbuds-­‐ och efterfrågeperspektiv. Undersökningar har visat att dessa innovationer är modesubjekt och har en klockformad livscykel. En anledning till att företag adopterar populära innovationer är viljan att framstå som legitima för sina intressenter. Studiens hypotes är att kommunikationen av managementkoncept från företagens sida då borde uppvisa ett liknande modemönster. Undersökning fokuserar på kommunikation genom kanalen årsredovisningar. De innovationer/koncept som behandlas i studien är: ’Lean’, ’Balanced Scorecard’, ’Processtyrning’ och ’Intellektuellt Kapital’ Syfte: Syftet är att ta reda på huruvida teorier om managementinnovationer som moden kan förklara variation i kommunikationen i årsredovisningar. Metod: Studien undersöker kommunikation av fyra välkända managementkoncept i årsredovisningar från 20 svenska börsbolag under en period på 15 år (1997-­‐ 2011). Detta görs genom innehållsanalys med ett antal definierade etikett-­‐ och sökord. Resultat och slutsatser: Resultatet visar att samtliga koncept kommunicerades under den studerade perioden. Detta tyder på att årsredovisningar i viss utsträckning används för att kommunicera användandet av managementkoncept. Genom de undersökta årsredovisningarna visar den koncentration av förekomsten av Lean och Intellektuellt Kapital på en möjlig modekomponent i kommunikationen. Förslag till vidare forskning: Undersöka kommunikationen av managementkoncept hos kända adoptörer för att få reda på hur adoption och kommunikation sammanfaller.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/32547
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_32547_1.pdf (1.431Mb)
Date
2013-03-12
Author
Engström, Frida
Sennfors, Björn
Keywords
Mangementkoncept, BSC, itellektuellt kapital, processtyrning, lean, managementmoden, kommunikation, årsredovisning
Series/Report no.
Ekonomistyrning
12-13-32
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV