Show simple item record

dc.contributor.authorBerlin, Daniel
dc.date.accessioned2013-02-27T13:10:32Z
dc.date.available2013-02-27T13:10:32Z
dc.date.issued2013-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32429
dc.description.abstractI denna rapport undersöks platsannonser med avseende på vilka krav som ställs när det gäller de arbetssökandes utbildningsinriktning. Studien genomförs på 212 annonser inom yrkeskategorin PR/reklam/marknadsföring i Sverige, Storbritannien, Danmark och Norge. Krav på utbildningsinriktning klassificeras som antingen ”specifik”, d.v.s. att annonsen anger vilken utbildningsbakgrund som förväntas, eller ”halvöppen” i meningen att arbetsgivaren kan tänka sig ett begränsat antal olika inriktningar, eller ”helöppen” i meningen att arbetsgivaren inte närmare specificerar vilken utbildningsinriktning den sökande ska ha. Resultaten visar att svenska arbetsgivare i högre grad än i synnerhet de brittiska ställer specifika krav på att de sökande ska ha en utbildningsbakgrund som ämnesmässigt ligger nära det aktuella yrkesområdet. De brittiska arbetsgivarna har en betydligt större andel helt öppna annonser än vad som förekommer i de nordiska länderna.sv
dc.format.extent20sv
dc.language.isoswesv
dc.publisherGöteborgs universitetsv
dc.relation.ispartofseriesRapportsv
dc.relation.ispartofseries2013:01sv
dc.titleArbetsgivares efterfrågan på generalister. En studie av utbildningskrav i platsannonsersv
dc.typeTextsv
dc.type.svepreportsv
dc.contributor.organizationGöteborgs universitet, Gemensamma förvaltningen, Enheten för analys och utvärderingsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record