Show simple item record

dc.contributor.authorJotun, Nadja
dc.contributor.authorHemgren, Sofia
dc.date.accessioned2006-04-12T09:54:11Z
dc.date.available2006-04-12T09:54:11Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/302
dc.description.abstractAbstrakt Institutionen för svenska språket Författare: Nadja Jotun och Sofia Hemgren Titel: Andraspråksperspektiv i lärarutbildningen? - en studie om i vilken mån tre lärarutbildningars obligatoriska delar ger de blivande lärarna verktyg att möta andraspråkselever. Problem Andraspråkslever som grupp har svårare att nå målen i kursplanerna. Syfte och frågeställningar Vi vill utröna om tre lärarutbildningar i landet tillhandahåller redskap som läraren behöver i mötet med andraspråkselever eftersom lärares kompetens har betydelse för elevers skolresultat. • Hur ser kursplansinnehållet ut gällande andraspråkselevers förutsättningar för lärande? • Hur har kursplanerna implementerats? • Hur kan vi sätta makt- och marginaliseringsteorier i relation till resultatet av ovanstående frågeställningar? Metod Vi har använt oss av kvalitativ innehållsanalys av kursplaner och litteraturlistor samt intervjuer med studenter och seminarieledare. Resultat Inslagen av andraspråksperspektiv var få i alla tre utbildningarna. De inslag som fanns visade dock att Mälardalens högskola hade det tydligaste andraspråksperspektivet. På Mittuniversitetet fann vi spår av andraspråksperspektiv i en kurs, men kursinnehållet verkar inte ha haft någon större effekt på de studenter vi intervjuat. Göteborgs universitet antar ett sociokulturellt perspektiv i en kurs, men har inget explicit andraspråksperspektiv. I en annan kurs på Göteborgs universitet fann vi också inslag av andraspråksperspektiv. Detta tycks dock inte ha implementerats. Sett utifrån de makt– och marginaliseringsteorier vi utgått ifrån bör således Göteborgs universitet och Mittuniversitetet se över sin verksamhet för att öka andraspråkselevers chans till likvärdig utbildning. Mälardalens högskola däremot har lyckats examinera studenter som upplever sig ha fått verktyg att möta andraspråkslever. Nyckelord: Lärarkompetens, skolsvårigheter, andraspråk, lärarutbildning, marginaliseringeng
dc.format.extent213967 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.subjectskolsvårighetereng
dc.subjectmarginaliseringeng
dc.subjectlärarutbildningeng
dc.subjectlärarkompetenseng
dc.subjectandraspråkeng
dc.titleAndraspråksperspektiv i lärarutbildningen? - en studie om i vilken mån tre lärarutbildningars obligatoriska delar ger de blivande lärarna verktyg att möta andraspråkselevereng
dc.typeTexteng
dc.type.uppsokCeng
dc.type.svepothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record