Visa enkel post

dc.contributor.authorKällner, Viktoriasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:09Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:09Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29928
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka om, och i så fall hur, rytmikämnet bidrar till barns utveckling. Jag vill även ta reda på hur rytmikpedagoger ser på sitt ämne och vad de själva anser att rytmiken betyder för barns utveckling och lärande. Min teoretiska anknytning är ett sociokulturellt perspektiv, vilket är en lärandeteori som har följt och influerat mig under min utbildning. I forskningsbakgrunden ger jag först en kort överblick kring rytmikämnets historia och uppkomst följt av en presentation av litteratur som ringar in och berör mitt ämne. Som undersökningsmetod har jag valt intervjuer av respondentkaraktär, vilket är en kvalitativ metod som innebär att det är svarspersonerna själva och deras egna tankar och uppfattningar som är studieobjekten. Resultaten visar att intervjupersonerna ser rytmikämnet som viktigt och betydande för barn, deras utveckling och positiva välbefinnande. De anser att skolan inte i tillräckligt stor utsträckning tillgodoser barnen deras behov av en allsidig undervisning och deras rörelsebehov. De menar således att rytmiken är ett bra komplement till skolans övriga relativt stillasittande och teoretiska undervisning. I slutet av uppsatsen förs en diskussion kring rytmikens betydelse för barn samt rytmikämnets plats och betydelse i skolan. Min förhoppning, i och med denna uppsats, är att en tanke ska väckas, främst hos dem som är verksamma inom skolan, om hur viktig musiken är för barnen och att de ska ges möjlighet att med både kropp och själ upptäcka och utveckla den.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectRytmiksv
dc.subjectmusiksv
dc.subjectbarnsv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectutvecklingsv
dc.subjectpedagogsv
dc.titleRytmikens betydelse för barns lärande och utveckling – en studie om hur pedagoger ser på rytmik och dess betydelse för barns lärande och utveckling.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post