Show simple item record

dc.contributor.authorStavfeldt, Einarsv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:01Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:01Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29825
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med studien var att undersöka förhållningssätt och strategier som yrkesverksamma lärare använder för att hantera reformer i form av nya styrdokument. Även hur lärare förhåller sig till kollegors syn på styrdokumenten undersöktes. Materialet samlades in genom semistrukturerade intervjuer med fem yrkesverksamma gymnasielärare och analyserades med hjälp av begrepp ifrån tidigare studier, men även med en induktiv ansats i syfte att utvinna nya begrepp. Det framkom inga strategier i materialet, men förhållningssätten som flertalet av respondenterna uppvisade hade i huvudsak en ansvarsbefriande funktion, då de fokuserade på reformernas konsekvenser på externa företeelser. Studiens slutsatser var att lärare genom att fokusera på externa faktorer så som elevernas situation eller organisation underlättar för sig själva i arbetet med skolutveckling och gör förändringen hanterbar.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSkolreformersv
dc.subjectläraridentitetsv
dc.subjectprofessionalitetsv
dc.titleProfessionell identitet i en föränderlig tid – om skolreformer och gymnasielärares yrkesidentitetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record