Show simple item record

dc.contributor.authorSöder, Emmasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:00Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:00Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29811
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med denna uppsats är att ge en inblick i hur yttre bilder påverkar elevers förmåga att knäcka läskoden, samt att ge en bild av hur lärare ser på läsinlärningen och hur de ser på integreringen av bilder i läsningen. Detta förankras även i styrdokumenten. Frågeställningarna lyder därför: - Vad anser verksamma pedagoger ute på skolorna är det viktiga i fråga om läsinlärningen och hur arbetar de med denna? - Hur kan yttre bilder påverka elevernas inre bilder vid läsinlärningen? - Vad säger Lgr 11 om läsningens syfte och hur bilder ska användas i läsundervisningen? Metoden för studien har varit en kvalitativ undersökning med intervjuer av fyra yrkesverksamma lärare på grundskolan om läsinlärning. Intervjuerna har varit av typen samtalsintervjuer. Resultatet av denna intervjustudie har analyserats och visar på hur bilder kan användas som verktyg för eleverna när de ska lära sig läsa. Intervjustudien förankras även i Lgr11. Studien visar på att informanterna anser att de yttre bilderna påverkar elevernas inre bilder positivt till en viss grad. Det informanterna menar är viktigast för sig själva som lärare och för sina kollegor att minnas är att individualisera undervisningen för att eleverna ska få den bästa förutsättningen till ett fortsatt lärande, samt att se till att alla delar av lärandet tillfredsställs. Ur ett sociokulturellt perspektiv med Vygotskij i spetsen har begreppet verktyg en central position i examensarbetet. Bilderna menar lärarna i intervjuerna är verktyg som är bra till en viss gräns, men att dessa verktyg sedan bör tas bort så att eleverna kan lära sig att skapa egna inre bilder med hjälp av sin fantasi.    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectläsinlärningsv
dc.subjectbildersv
dc.subjectverktygsv
dc.subjectintervjustudiesv
dc.subjectgrusv
dc.titleEn intervjustudie av lärares uppfattningar om läsinlärning med bilder som verktygsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record