dc.contributor.author | Anklev-Carlier, Therese | sv |
dc.contributor.author | Josefsson, Anne | sv |
dc.date.accessioned | 2011-12-20T10:56:24Z | |
dc.date.available | 2011-12-20T10:56:24Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28217 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet med vår undersökning är att ta reda på hur lärare i skolår 5 arbetar med skönlitteratur och hur deras
didaktiska val och klassrumsmiljön påverkar elevers läsförståelse och läsintresse.
Huvudfråga
För att besvara vårt syfte med undersökningen har vi valt att formulera följande frågeställningar:
Hur ser den fysiska och sociala klassrumsmiljön ut?
Hur arbetar lärarna med skönlitteratur?
Vilken inställning har eleverna till skönlitterär läsning?
Finns det någon åtskillnad på elevernas läsförståelse och läsintresse beroende på lärarnas arbetssätt?
Metod och material
Vi har gjort en jämförande fallstudie av två klasser där arbetssätten skiljer sig åt. Undersökningen är av kvalitativ
karaktär och vi har använt oss av observationer, intervjuer samt en elevenkät för att kunna besvara vårt syfte. Vi
har även fördjupat oss i relevant litteratur för att finna stöd till resultatet av det insamlade materialet.
Resultat
Resultatet visar att lärares arbetssätt har betydelse för elevernas läsförståelse och läsintresse. I den klassen där
läraren använder skönlitteraturen som utgångspunkt i undervisningen samt där eleverna får samtala om och
bearbeta texter föreligger ett större läsintresse. Läraren undervisar i lässtrategier vilket också med i stöd av
tidigare forskning borde generera i bättre läsförståelse. Den andra läraren i undersökningen använder
skönlitteraturen till individuell tystläsning där samtal om och bearbetning av texter inte prioriteras.
Yrkesrelevans
Vår undersökning är med tanke på Lgr 11 relevant eftersom det där betonas att undervisningen ska innehålla
arbete med skönlitteratur och undervisning i lässtrategier. Den försämrade läsförmågan som forskning visar på
existerar bland svenska elever, ligger också till grund för yrkesrelevansen av vår studie. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Läsförståelse | sv |
dc.subject | läsintresse | sv |
dc.subject | skönlitteratur | sv |
dc.subject | läsför | sv |
dc.title | ”Nu förändrades min inre bild” – en jämförande fallstudie av två lärares arbete med skönlitteratur. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |