Show simple item record

dc.contributor.authorAnklev-Carlier, Theresesv
dc.contributor.authorJosefsson, Annesv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:56:24Z
dc.date.available2011-12-20T10:56:24Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28217
dc.description.abstractSyfte Syftet med vår undersökning är att ta reda på hur lärare i skolår 5 arbetar med skönlitteratur och hur deras didaktiska val och klassrumsmiljön påverkar elevers läsförståelse och läsintresse. Huvudfråga För att besvara vårt syfte med undersökningen har vi valt att formulera följande frågeställningar: Hur ser den fysiska och sociala klassrumsmiljön ut? Hur arbetar lärarna med skönlitteratur? Vilken inställning har eleverna till skönlitterär läsning? Finns det någon åtskillnad på elevernas läsförståelse och läsintresse beroende på lärarnas arbetssätt? Metod och material Vi har gjort en jämförande fallstudie av två klasser där arbetssätten skiljer sig åt. Undersökningen är av kvalitativ karaktär och vi har använt oss av observationer, intervjuer samt en elevenkät för att kunna besvara vårt syfte. Vi har även fördjupat oss i relevant litteratur för att finna stöd till resultatet av det insamlade materialet. Resultat Resultatet visar att lärares arbetssätt har betydelse för elevernas läsförståelse och läsintresse. I den klassen där läraren använder skönlitteraturen som utgångspunkt i undervisningen samt där eleverna får samtala om och bearbeta texter föreligger ett större läsintresse. Läraren undervisar i lässtrategier vilket också med i stöd av tidigare forskning borde generera i bättre läsförståelse. Den andra läraren i undersökningen använder skönlitteraturen till individuell tystläsning där samtal om och bearbetning av texter inte prioriteras. Yrkesrelevans Vår undersökning är med tanke på Lgr 11 relevant eftersom det där betonas att undervisningen ska innehålla arbete med skönlitteratur och undervisning i lässtrategier. Den försämrade läsförmågan som forskning visar på existerar bland svenska elever, ligger också till grund för yrkesrelevansen av vår studie.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLäsförståelsesv
dc.subjectläsintressesv
dc.subjectskönlitteratursv
dc.subjectläsförsv
dc.title”Nu förändrades min inre bild” – en jämförande fallstudie av två lärares arbete med skönlitteratur.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record