• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Nu förändrades min inre bild” – en jämförande fallstudie av två lärares arbete med skönlitteratur.

Abstract
Syfte Syftet med vår undersökning är att ta reda på hur lärare i skolår 5 arbetar med skönlitteratur och hur deras didaktiska val och klassrumsmiljön påverkar elevers läsförståelse och läsintresse. Huvudfråga För att besvara vårt syfte med undersökningen har vi valt att formulera följande frågeställningar: Hur ser den fysiska och sociala klassrumsmiljön ut? Hur arbetar lärarna med skönlitteratur? Vilken inställning har eleverna till skönlitterär läsning? Finns det någon åtskillnad på elevernas läsförståelse och läsintresse beroende på lärarnas arbetssätt? Metod och material Vi har gjort en jämförande fallstudie av två klasser där arbetssätten skiljer sig åt. Undersökningen är av kvalitativ karaktär och vi har använt oss av observationer, intervjuer samt en elevenkät för att kunna besvara vårt syfte. Vi har även fördjupat oss i relevant litteratur för att finna stöd till resultatet av det insamlade materialet. Resultat Resultatet visar att lärares arbetssätt har betydelse för elevernas läsförståelse och läsintresse. I den klassen där läraren använder skönlitteraturen som utgångspunkt i undervisningen samt där eleverna får samtala om och bearbeta texter föreligger ett större läsintresse. Läraren undervisar i lässtrategier vilket också med i stöd av tidigare forskning borde generera i bättre läsförståelse. Den andra läraren i undersökningen använder skönlitteraturen till individuell tystläsning där samtal om och bearbetning av texter inte prioriteras. Yrkesrelevans Vår undersökning är med tanke på Lgr 11 relevant eftersom det där betonas att undervisningen ska innehålla arbete med skönlitteratur och undervisning i lässtrategier. Den försämrade läsförmågan som forskning visar på existerar bland svenska elever, ligger också till grund för yrkesrelevansen av vår studie.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28217
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28217_1.pdf (510.4Kb)
Date
2011
Author
Anklev-Carlier, Therese
Josefsson, Anne
Keywords
Läsförståelse
läsintresse
skönlitteratur
läsför
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV