Show simple item record

dc.contributor.authorVinblad, Mariasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:52:13Z
dc.date.available2011-12-20T10:52:13Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28168
dc.description.abstractSyfte Syftet är att studera entreprenörskap teoretiskt, för att få en större förståelse för ämnet, och empiriskt, för att se om det föreligger någon skillnad med hur man arbetar med entreprenör- skap på Handels- och administrationsprogrammet jämfört med Samhällsprogrammets ekonomiska inriktning. Samt att studera om någon förändring i arbetet kommer att ske inför gymnasiereformen 011. Metod En kvalitativ metod i form av halvstrukturerade intervjuer användes och totalt utfördes sex intervjuer på två olika skolor. De intervjuade var två rektorer, två lärare på Handels- och administrationsprogrammet och två lärare på Samhällsprogrammets ekonomiska inriktning. Intervjuerna skedde i samtalsform där intervjuaren hade en intervjuguide till sin hjälp. Resultat Slutsatsen som kan dras av de studerade programmen är att det inte föreligger någon större skillnad mellan hur man arbetar med entreprenörskap på Handels- och administrations- programmet jämfört med Samhällsprogrammets ekonomiska inriktning. Samtliga tillfrågade program arbetar med Ung Företagsamhet. En skillnad finns dock mellan programmen och det är att samtliga elever har Ung Företagsamhet på Handels- och administrationsprogrammet medan det på Samhällsprogrammets ekonomiska inriktning har eleven själv valt att ha det. Ytterligare en slutsats som kan dras är att tre utav fyra program arbetar med ämnesöver- gripande projekt där det finns inslag av entreprenörskap och det fjärde programmet har sagt att de kommer att göra det till hösten. Två av programmen gör detta uttryckligen för att träna eleverna i att arbeta med entreprenörskap. Vad det gäller slutsatser om det kommer att ske någon förändring i arbetet med entreprenör- skap inför gymnasiereformen 011, kan endast preliminära slutsatser dras då ingen av de undersökta programmen var klara med detta arbete. Samtliga program skall dock enligt intervjuerna ha någon form av elevföretagsverksamhet. Det kommer således framöver inte heller att föreligga någon större skillnad i detta avseende mellan programmen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectentreprenörskapsv
dc.subjectentreprenörskapsaktivitetersv
dc.subjectgymnsv
dc.titleEntreprenörskap i gymnasieskolan - En studie av hur två program på gymnasieskolan arbetar med entreprenörskap. Typ av arbete: Examensarbete (15hp)sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record