Show simple item record

dc.contributor.authorMagnusson, Paulinasv
dc.contributor.authorLundgren, Emmasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:50:19Z
dc.date.available2011-12-20T10:50:19Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28148
dc.description.abstractSyfte Vi ville undersöka hur elever i årskurs två och tre anser att arbetet med mobbning fungerar på deras skolor. Vi jämförde två skolor, en som aktivt arbetar med SET-metoden och en som inte arbetar utifrån någon speciell metod, för att se om elevernas uppfattningar skilde sig mellan skolan som arbetar efter en metod och den som inte gör det. Frågeställningar Hur fungerar arbetet med mobbning på en skola som arbetar efter SET-metoden, enligt eleverna i två klasser? Hur fungerar arbetet med mobbning på en skola som inte arbetar efter en speciell metod, enligt eleverna i två klasser? Finns det några likheter/skillnader mellan elevernas uppfattningar på de olika skolorna? Resultat, betydelse för läraryrket I vår undersökning har vi haft som metod att göra enkäter med eleverna i alla klasser och fördjupade samtalsintervjuer med två elever i varje klass. Vi har fått bilden av att de flesta elever som vi har tillfrågat på SET-skolan har en ganska positiv uppfattning av hur arbetet med mobbning fungerar på deras skola. Till största del verkar eleverna i den andra skolan också tycka att arbetet fungerar ganska bra, men det finns även elever som klart uttrycker att det inte fungerar bra och att de vuxna inte alltid gör så mycket. Uppfattningarna skiljer sig dock här mellan klasserna. Vi ser både likheter och skillnader mellan skolorna. Elevernas uppfattningar om arbetet med mobbning på skolan verkar vara mer positiva i SET-skolan än i den andra skolan. Likheter syns exempelvis i vad eleverna själva gör om någon blir mobbad. En didaktisk konsekvens som har framkommit i vår undersökning är att det är viktigt att ha en tydlig plan för antimobbningsarbetet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmobbningsv
dc.subjectmobbningsarbetesv
dc.subjectSETsv
dc.subjectskolasv
dc.titleElevers uppfattningar om arbetet med mobbningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record