Show simple item record

dc.contributor.authorKlason, Marthasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:25:52Z
dc.date.available2011-06-30T16:25:52Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26092
dc.description.abstractAlgebra är en del av matematiken som ofta uppfattas som svår och abstrakt av elever i svenska skolor såväl som i skolor utomlands. Att hitta medel som hjälper eleven att ta till sig och förstå algebra är således av hög relevans. Syftet med föreliggande studie var att undersöka huruvida elevers begreppsuppfattning utvecklades när de gavs möjlighet att undersöka ett algebraiskt uttryck i en dynamisk algebraisk/geometrisk miljö, i mitt fall med programvaran GeoGebra. Som inspiration och bas till undersökningen finns tre tidigare studier som samtliga studerat elevers begreppsuppfattning när det gäller uttrycket y = x + 5. Dessa tidigare studier har dels varit av kartläggande karaktär och dels fokuserat på förändring. Min studie har i huvudsak studerat och fokuserat på förändring. Undersökningen utformades som en laboration bestående av ett förtest, en laboration och ett eftertest, där eleverna både i för- och eftertestet fick ge en skriftlig tolkning av uttrycket y = x + 5. Laborationen vilade på en variationsteoretisk grund där grundtanken var att eleverna genom att variera olika ingående parametrar en och en skulle få en större förståelse för likheten. Tyvärr drabbades undersökningen av en rad komplikationer vilket gör att ett tydligt resultat inte har kunnat utläsas. Undersökningen indikerar tendenser på att elevernas begreppsvärld utvecklas. Vidare påvisas också tendenser på att motivationen är av avgörande betydelse för om elevens begreppsvärld potentiellt skall kunna utvecklas. Sist, men inte minst, visas också att även om eleven upptäcker nya egenskaper hos likheten behöver han eller hon fortfarande hjälp att matematisera det han eller hon upplevt. Här har läraren enligt min tolkning en nyckelroll.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectAlgebrasv
dc.subjectMatematikundervisningsv
dc.subjectVariationsteorisv
dc.subjectFsv
dc.titley = x + 5 - En studie om GeoGebra som begreppsutvecklande verktygsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record