y = x + 5 - En studie om GeoGebra som begreppsutvecklande verktyg
Abstract
Algebra är en del av matematiken som ofta uppfattas som svår och abstrakt av elever i svenska skolor såväl som
i skolor utomlands. Att hitta medel som hjälper eleven att ta till sig och förstå algebra är således av hög relevans.
Syftet med föreliggande studie var att undersöka huruvida elevers begreppsuppfattning utvecklades när de gavs
möjlighet att undersöka ett algebraiskt uttryck i en dynamisk algebraisk/geometrisk miljö, i mitt fall med
programvaran GeoGebra. Som inspiration och bas till undersökningen finns tre tidigare studier som samtliga
studerat elevers begreppsuppfattning när det gäller uttrycket y = x + 5. Dessa tidigare studier har dels varit av
kartläggande karaktär och dels fokuserat på förändring. Min studie har i huvudsak studerat och fokuserat på
förändring.
Undersökningen utformades som en laboration bestående av ett förtest, en laboration och ett eftertest, där
eleverna både i för- och eftertestet fick ge en skriftlig tolkning av uttrycket y = x + 5. Laborationen vilade på en
variationsteoretisk grund där grundtanken var att eleverna genom att variera olika ingående parametrar en och en
skulle få en större förståelse för likheten.
Tyvärr drabbades undersökningen av en rad komplikationer vilket gör att ett tydligt resultat inte har kunnat
utläsas. Undersökningen indikerar tendenser på att elevernas begreppsvärld utvecklas. Vidare påvisas också
tendenser på att motivationen är av avgörande betydelse för om elevens begreppsvärld potentiellt skall kunna
utvecklas. Sist, men inte minst, visas också att även om eleven upptäcker nya egenskaper hos likheten behöver
han eller hon fortfarande hjälp att matematisera det han eller hon upplevt. Här har läraren enligt min tolkning en
nyckelroll.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Klason, Martha
Keywords
Algebra
Matematikundervisning
Variationsteori
F
Language
sv