Show simple item record

dc.contributor.authorRylander, Mariasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:25:27Z
dc.date.available2011-06-30T16:25:27Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26081
dc.description.abstractUnder hösten 011 sker en reform gällande alla gymnasieskolor, under titeln GY011. Detta väcker frågor hos mig om hur läroplaner för gymnasieskolan har sett ut i ett historiskt perspektiv liksom vilken kunskapssyn som genomsyrar den. Med utgångspunkt från den implementeringsprocess jag själv har bevittnat på min arbetsplats är syftet att undersöka hur estetlärare tänker kring reformen GY011. Detta med särskild uppmärksamhet på kunskapsbegreppet. Min frågeställning är: vad har lärare på estetiska gymnasiet för tankar kring reformen i termer av implementeringsprocess, kunskapssyn och den egna yrkesrollen? För att kunna besvara min frågeställning och få insikt i vilka tankegångar som rör sig hos verksamma pedagoger på ett estetiskt gymnasium har jag valt att använda mig av en kvalitativ intervjuundersökning. Vid informantundersökningarna använde jag mig av tre teman för att kunna formulera och strukturera spörsmålen. Frågorna ställdes inom temana "estetlärares övergripande perspektiv på reformen och dess implementering", "perspektiv på estetlärares kunskapssyn" samt "perspektiv på estetlärares roll i gymnasieskolan". I fråga om kunskapssyn som kan skönjas ur informanternas svar kan man se att de gör en klar uppdelning mellan individers olika förmågor gällande praktisk och teoretisk kunskap. Gällande uppdelningen mellan yrkes- och högskoleförberedande utbildningar var alla pedagoger positiva. Att obligatoriet i kursen estetisk verksamhet försvinner ansåg informanterna vara problematiskt och de var överlag negativa till beslutet då eftersom de anser att förändringen sker som ett resultat i förändrad kunskapssyn. Min slutsats är att pedagogerna är positiva till reformen men tveksamma till några av dess förändringar. Arbetet har varit en betydelsefull möjlighet för mig i min kommande yrkesroll, att kunna fördjupa mig i den process som är och i det som kommer att bli verklighet från och med hösten 011. Arbetet har gett mig en mer nyanserad bild på kunskapsbegreppet. I fråga om konsekvenserna av GY 011 tarvar det en ny undersökning för att få klarhet i detta spörsmål.      sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKunskapsv
dc.subjectGY2011sv
dc.subjectreformarbetesv
dc.subjectläroplansforskning,sv
dc.titleFlumskola eller kunskapsskola - En undersökning om hur pedagoger tänker kring gymnasiereformen GY2011sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record