• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Flumskola eller kunskapsskola - En undersökning om hur pedagoger tänker kring gymnasiereformen GY2011

Abstract
Under hösten 011 sker en reform gällande alla gymnasieskolor, under titeln GY011. Detta väcker frågor hos mig om hur läroplaner för gymnasieskolan har sett ut i ett historiskt perspektiv liksom vilken kunskapssyn som genomsyrar den. Med utgångspunkt från den implementeringsprocess jag själv har bevittnat på min arbetsplats är syftet att undersöka hur estetlärare tänker kring reformen GY011. Detta med särskild uppmärksamhet på kunskapsbegreppet. Min frågeställning är: vad har lärare på estetiska gymnasiet för tankar kring reformen i termer av implementeringsprocess, kunskapssyn och den egna yrkesrollen? För att kunna besvara min frågeställning och få insikt i vilka tankegångar som rör sig hos verksamma pedagoger på ett estetiskt gymnasium har jag valt att använda mig av en kvalitativ intervjuundersökning. Vid informantundersökningarna använde jag mig av tre teman för att kunna formulera och strukturera spörsmålen. Frågorna ställdes inom temana "estetlärares övergripande perspektiv på reformen och dess implementering", "perspektiv på estetlärares kunskapssyn" samt "perspektiv på estetlärares roll i gymnasieskolan". I fråga om kunskapssyn som kan skönjas ur informanternas svar kan man se att de gör en klar uppdelning mellan individers olika förmågor gällande praktisk och teoretisk kunskap. Gällande uppdelningen mellan yrkes- och högskoleförberedande utbildningar var alla pedagoger positiva. Att obligatoriet i kursen estetisk verksamhet försvinner ansåg informanterna vara problematiskt och de var överlag negativa till beslutet då eftersom de anser att förändringen sker som ett resultat i förändrad kunskapssyn. Min slutsats är att pedagogerna är positiva till reformen men tveksamma till några av dess förändringar. Arbetet har varit en betydelsefull möjlighet för mig i min kommande yrkesroll, att kunna fördjupa mig i den process som är och i det som kommer att bli verklighet från och med hösten 011. Arbetet har gett mig en mer nyanserad bild på kunskapsbegreppet. I fråga om konsekvenserna av GY 011 tarvar det en ny undersökning för att få klarhet i detta spörsmål.      
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26081
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26081_1.pdf (254.7Kb)
Date
2011
Author
Rylander, Maria
Keywords
Kunskap
GY2011
reformarbete
läroplansforskning,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV