Kursplaner i matematik i förhållande till samhälleliga förändringar
Abstract
Syftet med denna studie har varit att undersöka huruvida kursplanerna i matematik
förhåller sig till yttre faktorer så som socioekonomiska, politiska och pedagogiska synsätt.
Kursplanernas förändringar kan inte studeras utan att studera deras tillhörande läroplan.
Därför är det av stort betydelse att studera både läroplanerna och kursplanerna samtidigt.
Undersökningsmetoden har huvudsakligen varit baserad på jämförandestudie av
läroplanerna från normalplan 1878 till Lpo 94, tidigare forskning inom området och
analys av insamlad information. Vår metod kan betraktas i sin helhet som textanalys.
Förändringarna i kursplanerna kan spåras utmed de ovannämnda yttre faktorerna genom
att studera vad som har ändrats och tillkommit i varje kursplan och hur samhället
förändrades under denna tidsram som kursplanerna studerats.
Vi kom fram till att de faktorer som har störst betydelse i kursplanernas förändringar, har
en sammanhållen effekt. Det vill säga att alla ovannämnda faktorer påverkar
kursplanernas förändringar, men varje faktor har en speciell betydelse för förändringar av
innehåll, undervisningsmetod och målsättning av varje kursplan.
Vårt arbete är tänkt att kunna ge en bättre förståelse för det ömsesidiga förhållandet
mellan skolans verksamhet och de yttre ramarna som möjliggör och samtidigt begränsar
skolans verksamhet och utformning. Genom att ha en verklig föreställning av förhållandet
mellan skolans inre verksamhet och yttre ramarna kan underlätta lärarens uppfattning om
sin roll i skolverksamheten. Med andra ord kan denna uppfattning visa läraren att till
vilken utsträckning har hon möjlighet att påverka undervisningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Radfar, Masoud
Shirani, Mansour
Yahaghi, Shaparak
Language
sv