Show simple item record

dc.contributor.authorBergström, Lisasv
dc.contributor.authorBond, Stinasv
dc.contributor.authorSkogsén, Mariesv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:21:07Z
dc.date.available2011-06-30T16:21:07Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25971
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte och undersökningsproblem Syftet med studien är att undersöka hur matematikundervisningen styrs av läroboken. Vi försöker få ökad insyn i hur läromedel i matematik ser ut i relation till den nya kursplanen för matematik, Lgr11. Vi önskar få reda på hur man kan få en så attraktiv undervisning som möjligt, med eller utan läroboken, och hur läromedlen inom ämnet ger eleverna rätt kunskaper för att nå upp till de nationella målen inom matematik. Våra frågeställningar är: Hur styr matematikboken undervisningen, samt, hur bedrivs matematikundervisningen? Metod För att besvara vår frågeställning har vi valt att genomföra en kvalitativ undersökning med observation och intervju som metodiska redskap. Utifrån detta undersöker vi hur undervisningen ser ut på olika skolor, hur lärarna arbetar och vilket inflytande matematikboken har i undervisningen. Vi genomför även läromedelsgranskning genom en textanalys. Den kvalitativa undersökningen har vi valt eftersom det ligger i vårt intresse att förstå aktiva lärares tankar kring matematiken i deras verksamhet. Vi stödjer vår undersökning på ett fenomenografiskt synsätt, vilket innebär att vi studerar våra intervjupersoners uppfattningar av hur de tolkar olika fenomen i klassrummet. Resultat och betydelse för lärarutbildning Utifrån vår undersökning har vi kommit fram till att matematikboken i stor grad styr undervisningen i matematik. De flesta lärare vi har intervjuat, använder matematikboken som grund i sin planering samt under genomgångar. När eleverna ska arbeta med laborativt material görs även detta i stor utsträckning efter vad läroboken tar upp. Vi har genom vår läromedelsgranskning kunnat konstatera att samtliga läromedel saknar delar av det centrala innehållet i kursplanen för matematik i Lgr11, till exempel problemlösning. Detta innebär att lärarnas arbetssätt inte ger eleverna den undervisning de har rätt till. För att lärarna ska kunna ge eleverna detta, krävs det att lärarna får den utbildning som behövs för att de ska förmå att utnyttja sin egen kunskap och delvis lägga läroboken åt sidan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMatematikbokensv
dc.subjectMatematiksv
dc.subjectUndervisningsv
dc.subjectLärandesv
dc.titleMatematikundervisning – ett ämne där eleverna undervisar sig själva?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record