Search
Now showing items 1-5 of 5
Flerspråkighet i förskoleklassen
(2020-11-10)
Syftet med detta arbete var att undersöka vilka metoder och strategier förskollärare
använder för att främja språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskoleklass, samt vilka
utmaningar pedagogerna möter.
Resultatet ...
STUDIEHANDLEDNINGENS ROLL I UNDERVISNINGEN Ett stöd på modersmålet för nyanlända elever i högstadiet åk 7-9
(2020-01-07)
Syfte
Studien handlar om på vilket sätt studiehandledningen utgör ett stöd i nyanlända
högstadieelevers språk- och kunskapsutveckling. Jag har följande frågeställningar:
+ På vilket sätt utgör studiehandledningen ett ...
Anledningar som leder till att eleverna slutar studera modersmålet i Göteborg Stad En intervjustudie med tio lärare
(2020-01-07)
Syftet:
De sista åren har lärarna på språkcentrum Göteborg Stad uppmärksammat, att flera elever har slutat studera modersmålet, vilket lärarna tycker är ett riktigt problem för kommunen och hela landet i övrigt. Tvåspråkiga ...
FLERSPRÅKIGHET I UNDERVISNINGEN
(2020-11-10)
Språk har en unik betydelse och en central funktion i skolan. Dagens skolor blir alltmer flerspråkiga och de flerspråkiga eleverna behöver mer stimulans och stöttning för att kunna utveckla sina kunskaper. Utgångspunkten ...
ELEVERS TANKAR KRING MODERSMÅLSUNDERVISNING En kvalitativ undersökning om flerspråkiga elever i grundskolan årskurs 4-6
(2020-01-08)
Syfte:
Syftet med denna studie är att få reda på flerspråkiga elevers tankar kring modersmålsundervisning samt vilka motivationsfaktorer som påverkar dessa elever att läsa sitt modersmål i en andraspråksmiljö. Med ...