Search
Now showing items 1-10 of 31
EN LITEN STUDIE OM STUDIERO INTERVJUER OCH OBSERVATIONER I EN KLASS I ÅRSKURS 6
(2020-01-07)
Denna studie gjordes efter att vi läst Skolinspektionens (2016) rapport angående studiero i svenska klassrum. Vi båda arbetar som obehöriga lärare samtidigt som vi studerar för att få behörighet. Under en av våra kurser ...
KUNSKAPER OM NEUROPSYKIATRISKA FUNKTIONSNEDSÄTTNINGAR (NPF)
(2020-06-01)
Syfte:
Syftet med denna uppsats är undersöka och därigenom ge en så bra bild som möjligt över hur mycket kunskap lärare i Borås stad har när det gäller NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). Syftet är vidare att ...
Flerspråkighet i förskoleklassen
(2020-11-10)
Syftet med detta arbete var att undersöka vilka metoder och strategier förskollärare
använder för att främja språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskoleklass, samt vilka
utmaningar pedagogerna möter.
Resultatet ...
KARRIÄRTJÄNSTEREFORMENS EFFEKTER I DEN SVENSKA SKOLAN En enkätundersökning om karriärtjänstereformens implementering och resultat
(2020-01-07)
Syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka vad karriärtjänstereformen har
bidragit med sedan införandet samt hur den har tolkats och implementerats i den
svenska skolan. För att uppnå detta görs en ...
STUDIEHANDLEDNINGENS ROLL I UNDERVISNINGEN Ett stöd på modersmålet för nyanlända elever i högstadiet åk 7-9
(2020-01-07)
Syfte
Studien handlar om på vilket sätt studiehandledningen utgör ett stöd i nyanlända
högstadieelevers språk- och kunskapsutveckling. Jag har följande frågeställningar:
+ På vilket sätt utgör studiehandledningen ett ...
Värdegrundens (o)synlighet i läromedel
(2020-04-15)
Syftet med uppsatsen är att utifrån de tre diskrimineringsgrunderna etnicitet, sexuell läggning
samt funktionsnedsättning undersöka och normkritiskt granska om och hur skolans värdegrund och uppdrag återspeglas i några ...
LIKHETSTECKNET Ett lektionsförsök om förståelsen av likhetstecknet i årskurs 3 och årskurs 6
(2020-06-22)
Syftet med studien har varit att undersöka elevernas förståelse av begreppet likhetstecknet inom matematik i årskurs tre och sex. Utifrån syftet kommer fyra frågeställningar där färdig-heter, kritiska aspekter och pedagogiska ...
OSYNLIGGÖR LÄRANDET OMSORGEN I FÖRSKOLAN? – En diskursanalys på hur lärande och omsorg konstrueras i förskolors presentationstexter
(2020-01-08)
Syfte: Förskolan tillskrivs traditionellt två olika, konkurrerande uppgifter: Omsorg och
lärande. Begreppen betraktas ofta som förknippade med och beroende av varandra i ett
dialektiskt förhållande och som delar av samma ...
MUSIKUNDERVISNINGEN I GRUNDSKOLA Från musiklärarens perspektiv
(2020-01-07)
Syfte:
Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare i grundskolan tolkar sitt uppdrag och utformar musikundervisning till stöd för elevers lärande.
Teori:
De teoretiska perspektiv som examensarbetet utgår ...
SKOLVAL – PÅ VILKA GRUNDER? En kvantitativ och kvalitativ analys av hur skolor kommunicerar till väljande föräldrar
(2020-01-08)
Syfte:
Att undersöka den skriftliga information som möter föräldrar som står inför val av grundskola för sina barn.
Teori:
Diskursteori
Metod:
Kvantitativ textanalys och diskursanalys
Resultat:
Svårt för föräldrar ...