Search
Now showing items 1-10 of 35
En läroplan för alla? Förskollärares syn på att utveckla förmågan att kommunicera hos barn med autism
(2012-05-30)
Syfte:
Syftet med studien var att belysa hur fyra förskollärare beskriver arbetet med att utveckla kommunikationsförmågan hos barn med autismspektrumtillstånd, utifrån förskolans läroplan.
Studien utgår från följande ...
Specialpedagog i förskolan - en flerdimensionell yrkesroll
(2013-02-28)
Syfte: Studien avser att undersöka den specialpedagogiska yrkesrollen i förskolan. För att utforska detta utgår jag från följande frågeställningar:
• Hur uppfattar specialpedagogerna sin yrkesroll, sina arbetsuppgifter ...
Är det viktigt vad JAG tycker? Diskursanalys av en brukarenkät riktad till vårdnadshavare i förskolan
(2012-02-06)
Syfte: Syftet med studien är att studera en brukarenkät riktad till vårdnadshavare i förskolan, samt diskutera vad dess konsekvenser kan innebära utifrån begreppet ”en skola för alla”.
Två frågeställningar är centrala ...
Barn kan så mycket mer än vad vi vuxna tillåter. En studie om förskollärarkompetens och barns lärande.
(2013-02-04)
Syfte
Syftet med denna studie är att vinna kunskap om vilka kompetenser förskollärare uttrycker att de behöver i utövandet av sitt yrke, samt vad de anser vara viktigt att barn får lära sig i förskolan.
Teori
Den ...
Vi lägger räls. En etnografisk studie om pedagogers förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd i förskolan
(2011-09-19)
Inledning: Under utbildningens gång till specialpedagog har jag engagerats i litteratur som belyst förhållningssätt och bemötande. Under de år jag arbetat som förskollärare har jag undrat vad det är som gör att barn i behov ...
Föräldrakooperativ en förskola för alla? Förskollärares beskrivningar av barn i behov av stöd och samarbete med specialpedagog
(2014-04-24)
Syfte:
Syftet med studien är att belysa hur förskollärare på föräldrakooperativ förskola uppfattar barn i behov av stöd och samarbete med specialpedagog.
Teori:
Studiens teoretiska utgångspunkt är ett sociokulturellt ...
Sedd eller synad? En diskursanalytisk studie av individuella utvecklingsplaner i förskolan
(2011-06-30)
Syfte: Vi lever i en tid då det har blivit allt vanligare att barns utveckling och lärande bedöms och dokumenteras på olika sätt. Nuförtiden har många kommuner fastställda riktlinjer som ålägger pedagogerna att utarbeta ...
Behov av särskilt stöd-barnen eller pedagogerna?! En diskursiv studie om barn i behov av särskilt stöd i förskolan
(2015-10-19)
Syfte: Syftet med undersökningen är att studera hur barn i förskolan konstrueras till att bli barn i behov av särskilt stöd genom pedagoger, specialpedagoger och förskolechefers utsagor. Frågeställningar är: Hur definierar ...
Röster från handledning. Ett redskap för verksamhetsutveckling
(2014-04-03)
Syfte
Syftet med studien är att med grund i en livsvärldsansats beskriva hur tre förskolelärare i ett arbetslag upplever specialpedagogisk handledning. Den kvalitativa ansatsen avser att besvara vilka arbetssätt och ...
Talet om särskilt stöd – en studie av några diskurser rörande särskilt stöd i förskolan
(2015-04-28)
Syfte:
Studiens övergripande syfte är att synliggöra vilka diskurser som framträder i en fokusgrupps tal om särskilt stöd i förskolan. Mer preciserat ämnar studien att undersöka om någon av resultatets diskurser innehar ...