Search
Now showing items 1-10 of 216
Läsförståelse i fokus. En kvalitativ studie om lärares samtal kring läsförståelse i undervisningen
(2014-09-04)
Syfte:
Studiens syfte är att genom fokusgruppsintervjuer undersöka hur lärare i de lägre skolåren uttrycker sig om läsförståelsearbetet i undervisningen, framförallt för elever som befinner sig i riskzonen att utveckla ...
Lärares ledarskap I ljuset av förstelärareförordningen och begreppet ”teacher leadership” i forskningslitteraturen
(2014-12-11)
Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka hur erkänt skickliga lärare beskriver sitt lärarledarskap och vilka uppgifter och ledarskapshandlingar som formar lärarledarskapet. I vilka sammanhang och situationer utövas ...
Blivande fritidspedagogers beskrivningar av hur de kan medverka i skolans specialpedagogiska arbete med fokus på språkutveckling. En kvalitativ enkätstudie
(2014-06-26)
Syfte
Syftet med studien är att undersöka hur en grupp blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem beskriver sitt kommande arbete med fokus på elevers språkutveckling, samt hur detta kan bidra till det ...
Undervisningsmiljö för läs- och skrivstöd - en studie om i vilken miljö elever i år 7 önskar få läs- och skrivstöd
(2014-09-11)
Syfte
Syftet är att ta reda på vilken undervisningsmiljö för läs- och skrivstödinsatser som elever i år 7 önskar. Detta för att inte miljön ska hindra elevernas möjligheter att tillgodogöra sig det läs- och skrivstöd de ...
Matematiska förmågor - Vad krävs för att elever med autismspektrumtillstånd skall utveckla dessa förmågor?
(2014-04-14)
Syfte:
Syftet med studien är att påvisa avgörande förutsättningar i lärmiljön för att elever med
autismspektrumtillstånd, AST, skall kunna utveckla sina matematiska förmågor. Den empiriska undersökningen avser att ...
Hemmasittare. En fallstudie om att öka måluppfyllelsen och främja skolnärvaro med hjälp av IKT
(2014-01-23)
Bakgrund: I skolor i Sverige och övriga världen finns ett antal elever som inte förmår att komma till skolan. Dessa elever brukar benämnas hemmasittare. Orsakerna bakom den långa ogiltiga frånvaron kan vara många och olika. ...
Formativ bedömning. Hur lärare i slöjd och idrott förhåller sig
(2014-03-31)
Syfte
Syftet med denna studie var att undersöka i vilken utsträckning och på vilket sätt ett formativt arbetssätt används bland lärare i idrott/hälsa och slöjd. I undersökningen har vi lyft fram hur lärarna arbetar med ...
Biologin blir begriplig med utomhuspedagogik. En diskursanalytisk studie om utomhuspedagogik
(2014-03-28)
Syfte: Syftet är att undersöka diskurser om utomhuspedagogik som ett sätt att arbeta med elever ute i naturen.
Teori: Jag har inspirerats av den litteratur och forskning som behandlar utomhuspedagogik. Enligt de genom ...
"De är väl som helt vanliga människor" - en studie om ungdomars uppfattningar om personer med utvecklingsstörning
(2014-04-03)
Syfte
Syftet med studien är att undersöka vad grundskoleelever har för uppfattningar om personer med utvecklingsstörning och om de uppfattningarna kan skilja sig åt beroende på om:
- man går på en grundskola som inte ...
Betydelsen av pedagogens bemötande och förhållningssätt för tysta och försiktiga barns utveckling i förskolan. En litteraturstudie.
(2014-03-31)
Bakgrund
Jag har i mitt yrke som förskollärare sett att det finns stora skillnader på förskolor hur pedagoger bemöter och förhåller sig till barn. I denna uppsats ville jag studera vad hos pedagoger som påverkar att alla ...