Search
Now showing items 1-10 of 32
Extra anpassningar och särskilt stöd
(2021-02-26)
Det är skolans uppgift att anpassa utbildningen så att elever utifrån sina egna förutsättningar ges möjlighet att utvecklas enligt utbildningens mål samt att skolan ska sträva efter att kompensera för eventuella skolsvårigheter ...
Läsförståelsestrategier - intervjuer och observationer om lärarens roll för barn i behov av särskilt stöd
(2015-06-02)
Syfte och frågeställningar:
Uppmärksamheten var stor då resultatet efter senaste PISA -undersökningen redovisades. Resultatet visar en fortsatt försämring av svenska 15-åringars läsförståelse. Mot bakgrund av detta undersöks ...
En studie om - Fem rektorers och fem specialpedagogers definitioner och beskrivningar av begreppet särskilt stöd
(2015-04-30)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka och jämföra vilken innebörd fem rektorer och fem specialpedagoger lägger i begreppet "särskilt stöd”, samt redogöra för hur de beskriver att utformningen av det särskilda stödet ...
En skolas syn på elever i behov av särskilt stöd i matematik En fallstudie utifrån lärares, specialpedagogens samt rektors perspektiv
(2015-11-28)
Syfte: Syftet med studien var att undersöka, beskriva och analysera hur lärare, specialpedagog samt rektor bedömer vad som är matematiksvårigheter samt hur organisationen kring specialpedagogiskt stöd ser ut.
Teori: Det ...
Livsvärldsberättelser om att få stöd i matematik
(2011-09-23)
Syfte: Studien syftar till att undersöka hur elever på mellanstadiet redogör för sina upplevelser och uttrycker sina åsikter om stöd i matematik, vilka alternativ de kan se till den hjälp de får/har fått samt vilken hjälp ...
Talet om särskilt stöd – en studie av några diskurser rörande särskilt stöd i förskolan
(2015-04-28)
Syfte:
Studiens övergripande syfte är att synliggöra vilka diskurser som framträder i en fokusgrupps tal om särskilt stöd i förskolan. Mer preciserat ämnar studien att undersöka om någon av resultatets diskurser innehar ...
Det som skapas kan förändras. Talet om det särskilda stödet i förskolan.
(2015-08-27)
Syftet med studien är att studera vilka diskurser som framträder i talet gällande barn i behov av särskilt stöd inom förskolan. Hur kan normalitet och avvikelse förstås utifrån vad som anses vara ett särskilt behov. Studien ...
Talet om barn i förskolans handlingsplaner när barn är i behov av särskilt stöd
(2014-08-25)
Syfte: Syftet med föreliggande studie är att belysa hur barn som tillfälligt eller varaktigt är i behov av särskilt stöd skrivs fram i förskolans handlingsplaner. Samt vilka konsekvenser beskrivningarna och de föreslagna ...
Gymnasielärares dilemman kring formativ bedömning - implikationer för elevers motivation och självkänsla
(2014-04-01)
Syfte: Syftet med föreliggande studie är att ta reda på hur lärare i gymnasieskolan (kommunala och fristående) kan resonera kring formativ bedömning, där feedback, elevers motivation och mål med lärande samt elevers ...
Vad andra inte ser - Fyra elevers upplevelser av särskilda stödinsatser
(2014-05-15)
Syfte: Mitt syfte med den här studien är att studera elevers upplevelser av specialpedagogiska insatser.
Teori: Studien tar sin utgångspunkt i ett livsvärldsperspektiv, då det i första hand är elevers upplevelser av ...