Search
Now showing items 1-10 of 29
Läsförståelse i fokus. En kvalitativ studie om lärares samtal kring läsförståelse i undervisningen
(2014-09-04)
Syfte:
Studiens syfte är att genom fokusgruppsintervjuer undersöka hur lärare i de lägre skolåren uttrycker sig om läsförståelsearbetet i undervisningen, framförallt för elever som befinner sig i riskzonen att utveckla ...
På spaning efter delaktighet. Hur några elever i läs- och skrivsvårigheter upplever möjlighet till delaktighet
(2014-09-09)
Studiens syfte är att få en fördjupad förståelse för hur elever i läs- och skrivsvårigheter erfar och upplever sin egen delaktighet när det gäller den egna läs- och skrivutvecklingen. Till vår hjälp har vi följande ...
Hur SO-ämnena kan te sig. Med fokus på några elever i läs- och skrivsvårigheter
(2012-09-26)
Inledning
Under hösten var det många elever på skolan där jag arbetar som hade svårt för att nå upp till kunskapskraven i SO-ämnena. Då det i dessa ämnen ställs stora krav på god läs- och skriv-förmåga fann jag det ...
Läsutvecklingsschema, LUS, som verktyg för mål- och resultatstyrning i och för skolutveckling. En fallstudie av tre kommunala grundskolor i ett rektorsområde
(2014-09-04)
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra olika professioners, i ett
rektorsområde, syn på användningen av LUS som verktyg i mål- och resultatstyrning i och för
skolutveckling.
Teori: Studien är en ...
Speciallärare - nybyggare i skolan? En enkätstudie kring speciallärares yrkesroll och didaktiska kompetenser
(2014-09-02)
Syfte: Studiens syfte var att beskriva och analysera relativt nyexaminerade speciallärares nuläge och önskeläge beträffande yrkesroll, arbetsuppgifter och arbetssituation. Vi ville undersöka i vilken utsträckning speciallärare ...
Vilket stöd? En kvalitativ studie om speciallärares uppfattningar kring stödet i matematik och svenska
(2014-03-27)
Syfte:
Studien hade som syfte att undersöka speciallärares uppfattningar om stödet till elever i behov av stöd i matematik och svenska. Följande frågeställningar belystes:
• Vilken roll har speciallärare i arbetet ...
Screeningplanen i praktiken
(2012-02-16)
Syfte: Studiens syfte är att undersöka på vilket sätt specialpedagoger/speciallärare använder Screeningplanen i sin verksamhet samt om och i så fall hur Screeningplanen har förändrat deras syn på elevers läs- och ...
Självbild och läs- och skrivsvårigheter. En studie om hur åtta lärare ser på relationen mellan läs- och skrivsvårigheter och elevers självbild
(2014-04-28)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur några lärare som arbetar i år 4-6 uppfattar relationen mellan elevers läs- och skrivsvårigheter och deras självbild. Några centrala frågeställningar:
• Hur uppfattar lärarna ...
”De har ju rätt att nå både D och C” Lärares upplevelser av elever i läs- och skrivsvårigheter i ämnet engelska
(2015-11-27)
Syftet med studien är att belysa lärares upplevelser av elever i läs- och skrivsvårigheter i undervisning i ämnet engelska. Studien utgick från följande frågeställningar:
• Hur upplever lärarna sin kunskap om elever i ...
Läsundervisning på oklar grund. En kvalitativ analys av åtta lärares beskrivningar av sitt arbete med läs- och skrivinlärning
(2014-05-15)
Syfte: Läraren är den som möter eleverna dagligen och den som behöver kunskaper för att kunna identifiera och hjälpa elever med läs- och skrivsvårigheter. Syftet med studien är att försöka belysa lärares arbete och kompetens ...