Show simple item record

dc.contributor.authorFlising, Mikaelsv
dc.contributor.authorAraghi, bettisv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:08Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:08Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23642
dc.description.abstractSyfte: Syfte med denna studie är att undersöka om och hur utomhuspedagogik via gemensamma upplevelser och erfarenheter, kan användas för att stödja lärande och social utveckling. Frågeställningar: För att besvara vårt syfte har vi använt oss av följande frågeställningar: Vad innebär lärande med hjälp av utemiljön (exempelvis skolskog/skolträdgård)? Hur arbetar pedagogerna med att skapa lärande i utemiljön för barnet? Hur används dessa erfarenheter i senare lärande (inomhus)? Hur tar pedagogerna tillvara de erfarenheter och kunskaper som barnet bär med sig från sitt hemland? Anser pedagoger att denna form av lärande kan stödja social utveckling? Bakgrund och metod: Vår studie bygger på hur pedagogerna skapar möjligheter för lärande i utemiljö för barn och ungdomar och vi vill undersöka hur utomhuspedagogik via gemensamma upplevelser och erfarenheter, kan användas för att stödja sociala processer i förskolan och skolan. Vi är bland annat intresserade av huruvida utomhuspedagogik kan vara särskilt givande för invandrarbarn i deras förståelse av svensk natur och kultur. Vår metod är kvalitativa intervjuer. Vårt material består av åtta intervjuer genomförda på fem skolor i Göteborg. Resultat: Resultatet av vår studie visar att utomhuspedagogik och att vara ute skapar positivt lärande. Lärandet blir meningsfullt då det bygger på elevernas egna erfarenheter och att upplevelserna utomhus har aktiverat många sinnen. Som pedagog kan man använda sig av resurserna i utemiljön för att stimulera barns och ungdomars sociala utveckling, samspel och strävan efter ökad jämställdhet bland eleverna. Betydelse för läraryrket: Vi anser att utomhuspedagogik är användbart i läraryrket för att: Utomhuspedagogik kan användas för att nå fler elever tack vare att det är annan undervisningsform med direkta och konkreta upplevelser i annan miljö än ordinarie undervisning. De positiva effekterna bidrar även till att stödja olika sociala processer och därmed främja jämställdhet och vänskapsrelationer vilket kan motverka mobbning.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectUtomhuspedagogiksv
dc.subjectNaturskolansv
dc.subjectIntegrationsv
dc.subjectSocialsv
dc.titleUtveckling genom upplevelse och erfarenhetersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record