Utveckling genom upplevelse och erfarenheter
Abstract
Syfte:
Syfte med denna studie är att undersöka om och hur utomhuspedagogik via gemensamma upplevelser och
erfarenheter, kan användas för att stödja lärande och social utveckling.
Frågeställningar:
För att besvara vårt syfte har vi använt oss av följande frågeställningar:
Vad innebär lärande med hjälp av utemiljön (exempelvis skolskog/skolträdgård)?
Hur arbetar pedagogerna med att skapa lärande i utemiljön för barnet? Hur används dessa erfarenheter i senare
lärande (inomhus)?
Hur tar pedagogerna tillvara de erfarenheter och kunskaper som barnet bär med sig från sitt hemland?
Anser pedagoger att denna form av lärande kan stödja social utveckling?
Bakgrund och metod:
Vår studie bygger på hur pedagogerna skapar möjligheter för lärande i utemiljö för barn och ungdomar och vi
vill undersöka hur utomhuspedagogik via gemensamma upplevelser och erfarenheter, kan användas för att stödja
sociala processer i förskolan och skolan. Vi är bland annat intresserade av huruvida utomhuspedagogik kan vara
särskilt givande för invandrarbarn i deras förståelse av svensk natur och kultur. Vår metod är kvalitativa
intervjuer. Vårt material består av åtta intervjuer genomförda på fem skolor i Göteborg.
Resultat:
Resultatet av vår studie visar att utomhuspedagogik och att vara ute skapar positivt lärande. Lärandet blir
meningsfullt då det bygger på elevernas egna erfarenheter och att upplevelserna utomhus har aktiverat många
sinnen. Som pedagog kan man använda sig av resurserna i utemiljön för att stimulera barns och ungdomars
sociala utveckling, samspel och strävan efter ökad jämställdhet bland eleverna.
Betydelse för läraryrket:
Vi anser att utomhuspedagogik är användbart i läraryrket för att:
Utomhuspedagogik kan användas för att nå fler elever tack vare att det är annan undervisningsform med direkta
och konkreta upplevelser i annan miljö än ordinarie undervisning. De positiva effekterna bidrar även till att
stödja olika sociala processer och därmed främja jämställdhet och vänskapsrelationer vilket kan motverka
mobbning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Flising, Mikael
Araghi, betti
Keywords
Utomhuspedagogik
Naturskolan
Integration
Social
Language
sv