Show simple item record

dc.contributor.authorAntonsson, Mariasv
dc.contributor.authorOlsson, Ann-Helensv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:33:39Z
dc.date.available2010-10-04T07:33:39Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23617
dc.description.abstractSyfte Som lärare är det viktigt att ställa sig den didaktiska frågan varför. På grund av indikationer att föräldramötet är en samverkansform som eventuellt endast existerar på grund av sin långa och starka tradition så vill vi med vår studie belysa pedagogers syn på föräldramötet. Vårt syfte är att undersöka hur verksamma pedagoger ser på föräldramötet. Vi har valt att fokusera på pedagoger som är klassansvariga inom förskoleklassen till och med årskurs 6. Huvudfrågor  Hur går verksamma pedagoger tillväga vid föräldramötet?  Anser verksamma pedagoger att företeelsen föräldramöte fyller en funktion?  Vilka ramar anser verksamma pedagoger att det finns kring föräldramötet?  Vilka direktiv anser verksamma pedagoger att de får kring föräldramötet?  Vilken utbildning anser verksamma pedagoger att de får/fått kring föräldramötets syfte och roll? Metod Vi har använt oss av en kvantitativ frågeundersökningsmetod i form av enkäter. Till vår hjälp har vi även använt den litteratur som legat till grund för vår studie. Bearbetning och analys av resultatet har skett utifrån en ansats att förklara hur pedagogerna uppfattar föräldramötet. Studiens resultat och betydelse för läraryrket Av vårt resultat med tillhörande analyser har vi gjort följande slutsatser: Vanligtvis har pedagogerna föräldramöte en gång per termin och de upplever sina möten välbesökta av föräldrar. Pedagogerna anser att de i hög grad beaktar föräldrars synpunkter under föräldramötet. På grund av miljön och de olika positionerna deltagarna har kan det vara så att föräldrar och pedagoger dock inte har samma bild av föräldramötet. Pedagogerna anser att föräldramötet fyller en funktion, men vår analys pekar på att pedagogerna är splittrade över vilken funktion och på vilket sätt föräldramötet bör ske. I vårt analyserande och betraktande utifrån, med hjälp av litteraturen, bör rektor ta ett större ansvar över denna företeelse. Enligt vår undersökning får inte pedagogerna tillräckligt med utbildning inom samverkansformen föräldramöte. Det har även visat sig att det förekommer hotfulla situationer under dessa möten och att pedagogerna inte har de verktyg de behöver för att genomföra föräldramöte med hög kvalitet. Att det skapas goda förutsättningar för föräldramöten som samverkansform är skolledningens ansvar. En viktig didaktisk konsekvens av yttersta vikt är att ställa sig frågan varför och att uppdatera sig så att svaren är relevanta för dagens skola och samhälle.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFöräldramötesv
dc.subjectföräldrasamverkansv
dc.subjectstyrdokumentsv
dc.subjecttrasv
dc.titleFöräldramötets vara eller icke vara – En kvantitativ studie av verksamma pedagogers uppfattningar kring föräldramötetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record