Föräldramötets vara eller icke vara – En kvantitativ studie av verksamma pedagogers uppfattningar kring föräldramötet
Abstract
Syfte
Som lärare är det viktigt att ställa sig den didaktiska frågan varför. På grund av indikationer att
föräldramötet är en samverkansform som eventuellt endast existerar på grund av sin långa och starka
tradition så vill vi med vår studie belysa pedagogers syn på föräldramötet. Vårt syfte är att undersöka hur
verksamma pedagoger ser på föräldramötet. Vi har valt att fokusera på pedagoger som är klassansvariga
inom förskoleklassen till och med årskurs 6.
Huvudfrågor
Hur går verksamma pedagoger tillväga vid föräldramötet?
Anser verksamma pedagoger att företeelsen föräldramöte fyller en funktion?
Vilka ramar anser verksamma pedagoger att det finns kring föräldramötet?
Vilka direktiv anser verksamma pedagoger att de får kring föräldramötet?
Vilken utbildning anser verksamma pedagoger att de får/fått kring föräldramötets syfte och roll?
Metod
Vi har använt oss av en kvantitativ frågeundersökningsmetod i form av enkäter. Till vår hjälp har vi även
använt den litteratur som legat till grund för vår studie. Bearbetning och analys av resultatet har skett
utifrån en ansats att förklara hur pedagogerna uppfattar föräldramötet.
Studiens resultat och betydelse för läraryrket
Av vårt resultat med tillhörande analyser har vi gjort följande slutsatser: Vanligtvis har pedagogerna
föräldramöte en gång per termin och de upplever sina möten välbesökta av föräldrar. Pedagogerna anser att
de i hög grad beaktar föräldrars synpunkter under föräldramötet. På grund av miljön och de olika
positionerna deltagarna har kan det vara så att föräldrar och pedagoger dock inte har samma bild av
föräldramötet. Pedagogerna anser att föräldramötet fyller en funktion, men vår analys pekar på att
pedagogerna är splittrade över vilken funktion och på vilket sätt föräldramötet bör ske. I vårt analyserande
och betraktande utifrån, med hjälp av litteraturen, bör rektor ta ett större ansvar över denna företeelse.
Enligt vår undersökning får inte pedagogerna tillräckligt med utbildning inom samverkansformen
föräldramöte. Det har även visat sig att det förekommer hotfulla situationer under dessa möten och att
pedagogerna inte har de verktyg de behöver för att genomföra föräldramöte med hög kvalitet. Att det
skapas goda förutsättningar för föräldramöten som samverkansform är skolledningens ansvar. En viktig
didaktisk konsekvens av yttersta vikt är att ställa sig frågan varför och att uppdatera sig så att svaren är
relevanta för dagens skola och samhälle.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Antonsson, Maria
Olsson, Ann-Helen
Keywords
Föräldramöte
föräldrasamverkan
styrdokument
tra
Language
sv