Show simple item record

dc.contributor.authorRundberg, Sebastiansv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:41Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:41Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21614
dc.description.abstractSammanfattning Uppsatsens syfte är att undersöka fyra skolledares förståelse kring mångfald. Idag ska skolan vara för alla och mångfald är ett begrepp som förekommer enligt styrdokumenten som något eftersträvansvärt. Men då styrdokumenten tolkas och omsätts i skolarbete kan mångfald få olika innebörder på olika skolor. Rektor är den som har det yttersta ansvaret för verksamheten och har också inflytande över utformningen - hur begreppet tolkas och värderas och hur det påverkar det vardagliga arbetet i skolan. Frågeställningarna är: • Vilken förståelse av begreppet mångfald kommunicerar rektor i relation till eleverna? • Vilken förståelse av begreppet mångfald kommunicerar rektor i relation till personalfrågor? • Vilken förståelse av begreppet mångfald kommunicerar rektor i relation till undervisningen? Studien är kvalitativ och bygger på tidigare forskning, rapporter och utredningar, samt på öppna, riktade intervjuer med rektorer på skolor med skiftande upptagningsområden. Resultatet visar att rektorerna talar om mångfald på liknande sätt. De har en bred definition där mångfald handlar om olikheter på flera sätt utifrån etnicitet, funktionshinder, livsstilar m.m. där alla ska tas tillvara på och respekteras, med lika värde. Det visade sig att mångfald tolkades på olika sätt beroende på kontext. Rektorernas syn på mångfald kunde förändras beroende på om de talade om elevsammansättning, personalfrågor eller undervisningens utformning. Studien har betydelse då den belyser olika sätt att artikulera sig kring mångfaldsfrågor. Det är viktigt att öka medvetenheten kring dessa aspekter då intentionen om mångfald och en skola för alla kräver en anpassning av skolan och inte enbart av eleverna. Vid förändring och utveckling av verksamheten krävs att uppfattningar och värderingar lyfts fram och den dominerande diskursen kring mångfald behöver synliggöras. Förhoppningen är, genom en större insikt, att inte svårupplösta och stereotypa kategoriseringar bildas, kring varken etnicitet,sv
dc.language.isosvsv
dc.titleElevers uppfattning om läxorsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record